Prowokacja czy może inna optyka. Umiłowawszy swoich, którzy byli na świecie, do końca ich umiłował (J 13,1). Zaprosił więc swoich na paschalną Ucztę miłości. Wykonawszy wszystko, „czego przepis prawny chciał”, odmówił dziękczynienie i złożył pierwszą i jedyną ofiarę Nowego Przymierza, swoje Ciało i Krew pod postaciami Chleba i Wina, z darów ludzkich,...
Gdyby ktoś mi powiedział kilkanaście lat wcześniej, że spotkam tak barwne osoby na swojej drodze i przeprowadzę z każdą z nich wywiad, pokiwałbym głową i postukałbym się palcem w czoło. Kalejdoskop to trafne określenie, ponieważ mamy tutaj dość szerokie spektrum tematów – od spraw duchowych, na sztuce kaligrafii kończąc. Muszę przyznać otwarcie, że strach...
Dominique Iogna-Prat (ur. 1952), związany z Centre d’études médiévales w Auxerre oraz CNRF i uniwersytetem Paris I. W 1984 roku obronił pracę doktorską poświęconą źródłom hagiograficznym Żywotów św. Majolusa («Agni immaculati»), której kontynuacją były studia nad kluniacką hagiografią oraz eklezjologią środowiska monastycznego, zwłaszcza Piotra Czcigodnego. Uwieńczeniem tego stała się wydana w 1998 książka Ordonner et exclure. W kolejnych latach rozszerzał swe pole badawcze w kierunku refleksji nad myślą i dziedzictwem późnokarolińskiego środowiska intelektualnego, stykiem eklezjologii i historii społecznej (La Maison Dieu. Une histoire monumentale de l'Église au Moyen Age), a także kwestiami pojmowania ładu społecznego i porządku hierarchicznego.
Monastycyzm tradycyjny, którego paradygmatem jest niewątpliwie Cluny, pojmuje wspólnotę monastyczną, jako społeczność doskonałych, ubogich i żyjących w czystości, oferującą schronienie ludziom ze świata. W XI i XII wieku schronienie to zaczyna cieszyć się tak wielkim uznaniem,...