Był raj. Ludziom współczesnym trudno jest wyobrazić sobie człowieka w stanie pierwotnej szczęśliwości. Jasny umysł, ogarniający całą rzeczywistość, wola skłonna tylko do dobrego. Zło w ogóle nie wchodzi w rachubę. Bóg jako Przyjaciel przechadza się po pięknym ogrodzie, a przebywanie w Jego obecności obdarza człowieka niewypowiedzianym szczęściem. I oto =...
Wielu ludzi zarówno wierzących, jak i niewierzących określa się mianem ludzi poszukujących. Szukają oni albo sensu życia, albo Boga, albo sposobów na realizacje Bożego powołania. Ta książka jest dla nich wszystkich. Jeśli chodzi o wiarę, o religię, to nie ma uniwersalnej recepty na jej odnalezienie. Nie istnieje jeden sposób drążenia wątpliwości, który...
Joanna Mendyk – doktorantka historii średniowiecznej na Universidad de Zaragoza i kulturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, kierowniczka projektu badawczego „Cavallero de prestar. Etos rycerski na Półwyspie Iberyjskim w XII–XIII w. w świetle Pieśni o Cydzie oraz innych wybranych poematów epickich” (NCN), wykonawczyni w projekcie badawczym „Narremas y Mitemas: Unidades de Elaboración Épica e Historiográfica” (MCIU/AEI/UE), stypendystka Utrecht Network oraz Ryoichi Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund. Zajmuje się historią mentalności w średniowiecznej Iberii, epiką ze szczególnym uwzględnieniem „Pieśni o Cydzie”, zagadnieniami wojny, przemocy i etosu rycerskiego, życiem Rodriga Díaza i jego legendą oraz wzajemnymi relacjami pomiędzy historią i literaturą piękną. Odbyła staże badawcze na uczelniach w Madrycie, Salamance, Walencji i Saragossie.
Rodrigo Díaz, zwany Cydem, to jedna z najważniejszych postaci iberyjskiego średniowiecza, która do dziś wzbudza kontrowersje. Czy był on bohaterem „hiszpańskiej krucjaty”, jak chciała frankistowska propaganda? A może pozbawionym zasad moralnych najemnikiem, który walczył...
Rodrigo Díaz, zwany Cydem, to jedna z najważniejszych postaci iberyjskiego średniowiecza, która do dziś wzbudza kontrowersje. Czy był on bohaterem „hiszpańskiej krucjaty”, jak chciała frankistowska propaganda? A może pozbawionym zasad moralnych najemnikiem, który walczył...