Pisma. T.9. Służąc Tobie Zobacz większe

44,00 zł

Sugerowana cena producenta
Sugerowana cena producenta

Informacje dodatkowe

Seria Źródła Monastyczne
ISBN 9788382053333
Oprawa Miękka
Format 125x195
Stron 314
Brak Tekst który się nie wyświetla i musi być na końcu, jeśli nie ma podtyułu

Podziel się

Bł. Paweł Giustiniani

Pisma, tom 9

Tomasz (Paweł) Giustiniani przychodzi na świat w Wenecji 15 czerwca 1476 r. jako syn palatyna Franceska i Paoli Malipiero. Jesienią 1493 r. udaje się do Padwy, by studiować filozofię, i pozostaje tam aż do lata 1504 r., kiedy to powraca do rodzinnej miejscowości, aby kontynuować naukę na własną rękę i w samotności. Głęboko rozczarowany tym, jak się okazało, zbytnio indywidualistycznym wyborem, podejmuje podróż do Ziemi Świętej (4 czerwca 1507 – styczeń albo luty 1508), zamierzając osiąść tam w domu jakiegoś zgromadzenia zakonnego, ale bez składania ślubów.

Zmienia jednak plany i wraca do ojczyzny. Tam, w następstwie kilku rozmów z Pietro Delfinem (1444–1525) i Paolo Orlandinim (przed 1488–1519), odpowiednio: przełożonym generalnym oraz wikariuszem Kongregacji Kamedulskiej, podejmuje decyzję, aby naocznie się przekonać, jak wygląda życie w eremie Camaldoli w pobliżu Arezzo. Jego zamiarem jest zamieszkanie tam, by prowadzić życie naukowca, bez obowiązku przestrzegania obserwancji wynikającej z reguły, wraz z dwoma przyjaciółmi: Wincentym (Piotrem) Quirinim (1479–1514) i Giovannim Battistą Cipellim, nazywanym Egnazio (1478–1553). Po pobycie w klasztorze jednak, w lecie 1510 r., Giustiniani postanawia zostać mnichem. Powraca do Wenecji, a potem znów wyjeżdża do eremu, docierając tam 17 grudnia tegoż roku. W roku następnym, 25 grudnia, przywdziewa habit eremitów kamedulskich i otrzymuje imię zakonne Paweł. Śluby zakonne składa 8 sierpnia 1512 r.. Zostaje wyświęcony na kapłana w grudniu 1518 r., wybrany na majora (czyli przełożonego) eremu 28 lipca 1519 r., a odchodzi stamtąd 15 września 1520 r., by 9 grudnia 1523 r. założyć Towarzystwo Eremitów św. Romualda (w skrócie: Towarzystwo św. Romualda), najpierw zależne od Camaldoli, a następnie, od 7 maja 1525 r., w pełni autonomiczne.

Giustiniani umiera jako ofiara zarazy 28 czerwca 1528 r. na górze Soratte, w pobliżu Rzymu. Założone przez niego towarzystwo przybierze później nazwę Kongregacji Eremitów Kamedułów Góry Koronnej (w języku włoskim skrótowo mówi się o nich Coronesi – korończycy).

Dokonując wyboru z wielkiego korpusu dzieł Giustinianiego, w niniejszym tomu pragniemy przedstawić kilka dzieł poświęconych życiu zakonnemu w jego różnych aspektach: od czysto prawniczych po wybitnie duchowe. Oto ich tytuły:

1. Reguła albo Instytucja życia eremickiego (zaaprobowana między 15 a 20 stycznia 1524) (Regula);

2. Krótka reguła mojego życia kontemplacyjnego (21–22 stycznia 1523) (Brevis regula);

3. Nauki różnych eremitów (między październikiem 1520 a 26 czerwca 1522) (Insegnamenti);

4. Sześć głównych cech życia eremickiego symbolicznie wyrażonych w życiu świętej Marii Magdaleny (SMMSC);

5. Święta Maria Magdalena u stóp Pana. Notatki z lektury (SMMN).

Lorenzo Barletta EC, fragment wstępu

Napisz recenzje

Pisma, tom 9

Pisma, tom 9

Tomasz (Paweł) Giustiniani przychodzi na świat w Wenecji 15 czerwca 1476 r. jako syn palatyna Franceska i Paoli Malipiero. Jesienią 1493 r. udaje się do Padwy, by studiować filozofię, i pozostaje tam aż do lata 1504 r., kiedy to powraca do rodzinnej miejscowości, aby kontynuować naukę na własną rękę i w samotności. Głęboko rozczarowany tym, jak się okazało, zbytnio indywidualistycznym wyborem, podejmuje podróż do Ziemi Świętej (4 czerwca 1507 – styczeń albo luty 1508), zamierzając osiąść tam w domu jakiegoś zgromadzenia zakonnego, ale bez składania ślubów.

Zmienia jednak plany i wraca do ojczyzny. Tam, w następstwie kilku rozmów z Pietro Delfinem (1444–1525) i Paolo Orlandinim (przed 1488–1519), odpowiednio: przełożonym generalnym oraz wikariuszem Kongregacji Kamedulskiej, podejmuje decyzję, aby naocznie się przekonać, jak wygląda życie w eremie Camaldoli w pobliżu Arezzo. Jego zamiarem jest zamieszkanie tam, by prowadzić życie naukowca, bez obowiązku przestrzegania obserwancji wynikającej z reguły, wraz z dwoma przyjaciółmi: Wincentym (Piotrem) Quirinim (1479–1514) i Giovannim Battistą Cipellim, nazywanym Egnazio (1478–1553). Po pobycie w klasztorze jednak, w lecie 1510 r., Giustiniani postanawia zostać mnichem. Powraca do Wenecji, a potem znów wyjeżdża do eremu, docierając tam 17 grudnia tegoż roku. W roku następnym, 25 grudnia, przywdziewa habit eremitów kamedulskich i otrzymuje imię zakonne Paweł. Śluby zakonne składa 8 sierpnia 1512 r.. Zostaje wyświęcony na kapłana w grudniu 1518 r., wybrany na majora (czyli przełożonego) eremu 28 lipca 1519 r., a odchodzi stamtąd 15 września 1520 r., by 9 grudnia 1523 r. założyć Towarzystwo Eremitów św. Romualda (w skrócie: Towarzystwo św. Romualda), najpierw zależne od Camaldoli, a następnie, od 7 maja 1525 r., w pełni autonomiczne.

Giustiniani umiera jako ofiara zarazy 28 czerwca 1528 r. na górze Soratte, w pobliżu Rzymu. Założone przez niego towarzystwo przybierze później nazwę Kongregacji Eremitów Kamedułów Góry Koronnej (w języku włoskim skrótowo mówi się o nich Coronesi – korończycy).

Dokonując wyboru z wielkiego korpusu dzieł Giustinianiego, w niniejszym tomu pragniemy przedstawić kilka dzieł poświęconych życiu zakonnemu w jego różnych aspektach: od czysto prawniczych po wybitnie duchowe. Oto ich tytuły:

1. Reguła albo Instytucja życia eremickiego (zaaprobowana między 15 a 20 stycznia 1524) (Regula);

2. Krótka reguła mojego życia kontemplacyjnego (21–22 stycznia 1523) (Brevis regula);

3. Nauki różnych eremitów (między październikiem 1520 a 26 czerwca 1522) (Insegnamenti);

4. Sześć głównych cech życia eremickiego symbolicznie wyrażonych w życiu świętej Marii Magdaleny (SMMSC);

5. Święta Maria Magdalena u stóp Pana. Notatki z lektury (SMMN).

Lorenzo Barletta EC, fragment wstępu