Zobacz większe
52,00 zł
Wydanie | Drugie, 2008 |
Seria | Źródła Monastyczne |
ISBN | 9788373542600 |
Oprawa | Miękka |
Format | 125x195 |
Stron | 400 |
Brak | Tekst który się nie wyświetla i musi być na końcu, jeśli nie ma podtyułu |
W wydawanym przez nas tomie zgromadziliśmy teksty dotyczące świętego Antoniego Pustelnika. Zebraliśmy je tutaj z trzech przynajmniej powodów. Chcieliśmy, aby czytelnik mógł poznać tę fascynującą postać, która odegrała tak ważną rolę w dziejach ruchu monastycznego, zobaczyć ją na tle kraju i epoki, pojąć sens przełomu, który zapoczątkowała. Utwory te umożliwią także spojrzenie na Antoniego oczyma ludzi następnych pokoleń i wieków, przekształcających obraz Świętego wedle własnych potrzeb i poglądów. Pokazują również, jak rozwijało się dzieło Antoniego i jakie wydało owoce. Wreszcie lektura zgromadzonych tu utworów otwiera przed polskim czytelnikiem możliwość poznania dzieł specyficznej literatury, tworzonej w środowiskach ascetycznych u schyłku starożytności. Ich swoiste piękno, refleksja nad ludzką naturą i drogą, która prowadzi do Boga, nie są bynajmniej obojętne człowiekowi współczesnemu.
Najważniejszym i najbogatszym świadectwem o Antonim jest jego Żywot, dlatego umieściliśmy go na początku. Wyszedł on spod pióra jednego z najwybitniejszych ludzi Kościoła IV wieku. Atanazy, urodzony ok. 296 roku, biskup Aleksandrii w latach 326–373, był czołowym protagonistą kontrowersji ariańskiej, w której bronił w sposób konsekwentny stanowiska sformułowanego na Soborze Nicejskim. Jego dorobek literacki w postaci pism polemicznych i doktrynalnych miał wielkie znaczenie w procesie formowania się nauki Kościoła.
Następnie zamieszczamy siedem listów, które zgodnie z tradycją przypisywane są św. Antoniemu. Antoni był bohaterem kilkudziesięciu apoftegmatów: nauk, sentencji, czy krótkich historyjek, jakich wiele krążyło wśród mnichów egipskich, zawierających w sobie mądrość wynikającą z doświadczeń ascetycznych zmagań. Apoftegmaty zachowały obraz Świętego taki, jaki trwał w klasztorach i pustelniach Egiptu; czy zrobiły to wiernie, można i trzeba będzie się zastanowić.
Świętemu pustelnikowi tradycja przypisała kilka utworów w formie katechezy skierowanej do mnichów, a zawierających rady i zalecenia dla ludzi młodszych wiekiem i monastycznym doświadczeniem. Powstały one w wiele lat lub nawet w wiele pokoleń po śmierci Antoniego, w nieznanych nam środowiskach i okolicznościach. Ich autorzy bardziej dbali o zapewnienie swym utworom autorytetu wynikającego z wielkiego nazwiska niż o osobistą sławę.
Żywot. Pisma ascetyczne
W wydawanym przez nas tomie zgromadziliśmy teksty dotyczące świętego Antoniego Pustelnika. Zebraliśmy je tutaj z trzech przynajmniej powodów. Chcieliśmy, aby czytelnik mógł poznać tę fascynującą postać, która odegrała tak ważną rolę w dziejach ruchu monastycznego, zobaczyć ją na tle kraju i epoki, pojąć sens przełomu, który zapoczątkowała. Utwory te umożliwią także spojrzenie na Antoniego oczyma ludzi następnych pokoleń i wieków, przekształcających obraz Świętego wedle własnych potrzeb i poglądów. Pokazują również, jak rozwijało się dzieło Antoniego i jakie wydało owoce. Wreszcie lektura zgromadzonych tu utworów otwiera przed polskim czytelnikiem możliwość poznania dzieł specyficznej literatury, tworzonej w środowiskach ascetycznych u schyłku starożytności. Ich swoiste piękno, refleksja nad ludzką naturą i drogą, która prowadzi do Boga, nie są bynajmniej obojętne człowiekowi współczesnemu.
Najważniejszym i najbogatszym świadectwem o Antonim jest jego Żywot, dlatego umieściliśmy go na początku. Wyszedł on spod pióra jednego z najwybitniejszych ludzi Kościoła IV wieku. Atanazy, urodzony ok. 296 roku, biskup Aleksandrii w latach 326–373, był czołowym protagonistą kontrowersji ariańskiej, w której bronił w sposób konsekwentny stanowiska sformułowanego na Soborze Nicejskim. Jego dorobek literacki w postaci pism polemicznych i doktrynalnych miał wielkie znaczenie w procesie formowania się nauki Kościoła.
Następnie zamieszczamy siedem listów, które zgodnie z tradycją przypisywane są św. Antoniemu. Antoni był bohaterem kilkudziesięciu apoftegmatów: nauk, sentencji, czy krótkich historyjek, jakich wiele krążyło wśród mnichów egipskich, zawierających w sobie mądrość wynikającą z doświadczeń ascetycznych zmagań. Apoftegmaty zachowały obraz Świętego taki, jaki trwał w klasztorach i pustelniach Egiptu; czy zrobiły to wiernie, można i trzeba będzie się zastanowić.
Świętemu pustelnikowi tradycja przypisała kilka utworów w formie katechezy skierowanej do mnichów, a zawierających rady i zalecenia dla ludzi młodszych wiekiem i monastycznym doświadczeniem. Powstały one w wiele lat lub nawet w wiele pokoleń po śmierci Antoniego, w nieznanych nam środowiskach i okolicznościach. Ich autorzy bardziej dbali o zapewnienie swym utworom autorytetu wynikającego z wielkiego nazwiska niż o osobistą sławę.
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
Święty Antoni Wielki urodził się w 250 r. w Kome, w Egipcie, w rodzinie chrześcijańskiej. Mając dwadzieścia lat, rozdał swoje dobra ubogim i poświęcił się życiu w ascezie. Po piętnastu latach przeniósł się do Pispir, gdzie przez dwa dziesięciolecia mieszkał w opuszczonej fortecy. Przyłączyli się do niego inni pustelnicy i w ten sposób powstała osada mnichów. Zmarł w 356 r. na górze Qolzum, niedaleko Morza Czerwonego.