Pisma polemiczne Zobacz większe

59,00 zł

Sugerowana cena producenta
Sugerowana cena producenta

Informacje dodatkowe

Wydanie Pierwsze, 2013
Seria Źródła Monastyczne
ISBN 9788373544840
Oprawa Miękka
Format 125x195
Stron 511
Brak Tekst który się nie wyświetla i musi być na końcu, jeśli nie ma podtyułu

Podziel się

Św. Hieronim ze Strydonu

Pisma polemiczne

W niniejszym tomie wydajemy trzy łacińskie pisma polemiczne z końca IV stulecia autorstwa św. Hieronima (ok. 347–419). W dziele Przeciw Jowinianowi tematyka dziewictwa wysuwa się na pierwszy plan w aspekcie jego relacji do małżeństwa, w piśmie Przeciw Helwidiuszowi – w aspekcie dziewictwa Maryi, natomiast w traktacie Przeciw Wigilancjuszowi znajduje wyraz w jednym z kilku podejmowanych tam wątków, a mianowicie bezżenności duchownych. Tym trzem pismom nadajemy wspólny tytuł Pisma polemiczne, gdyż wszystkie powstały w ogniu dyskusji, którą Hieronim toczył z adwersarzami na temat ascezy i pobożności, czystości i dziewictwa. Tymczasem tak uznajemy małżeństwo, że dajemy pierwszeństwo dziewictwu, które pochodzi z małżeństwa. Czy srebro przestaje być srebrem, jeżeli złoto jest cenniejsze od srebra? Albo czy dzieje się ujma drzewu i zasiewom, jeśli przedkłada się owoc nad korzeń i liście, a plon nad źdźbło i kłosy? Jak owoc z drzewa, a ziarno ze słomy, tak dziewictwo [bierze się] z małżeństwa. (Jow. I,3)

Więcej szczegółów

Geneza sporu Hieronima z Helwidiuszem przypada na okres debaty w Kościele na temat nowych form życia chrześcijańskiego. To właśnie ruch ascetyczny, który w IV wieku zyskał w Rzymie wielu zwolenników, był jednym z czynników tworzących kontekst omawianego sporu. Warto zauważyć, że w Wiecznym Mieście początki życia monastycznego, a przynajmniej ascetycznego, miały miejsce dużo wcześniej. Kiedy w roku 382 Hieronim przybył do Rzymu, istniał już tam ruch ascetyczny, zwłaszcza w kręgach kobiecych. To z Rzymu ascetyzm i monastycyzm rozszerzył się na niektóre części Półwyspu Apenińskiego. Ekspansja nowych form życia chrześcijańskiego na Zachodzie z całą pewnością doprowadziła do pojawienia się, zwłaszcza w metropolii, wielu zarówno zwolenników, jak i przeciwników ascetyzmu. Z jednej strony propagatorzy życia ascetycznego podkreślali wartość dziewictwa i lansowali taki sposób życia jako doskonałe naśladowanie Chrystusa. Z drugiej strony przeciwnicy głosili wyższość i doskonałość życia małżeńskiego. Helwidiusza należy zidentyfikować jako przeciwnika dziewictwa, a co za tym idzie, głosiciela wyższości małżeństwa nad życiem ascetycznym.

Napisz recenzje

Pisma polemiczne

Pisma polemiczne

W niniejszym tomie wydajemy trzy łacińskie pisma polemiczne z końca IV stulecia autorstwa św. Hieronima (ok. 347–419). W dziele Przeciw Jowinianowi tematyka dziewictwa wysuwa się na pierwszy plan w aspekcie jego relacji do małżeństwa, w piśmie Przeciw Helwidiuszowi – w aspekcie dziewictwa Maryi, natomiast w traktacie Przeciw Wigilancjuszowi znajduje wyraz w jednym z kilku podejmowanych tam wątków, a mianowicie bezżenności duchownych. Tym trzem pismom nadajemy wspólny tytuł Pisma polemiczne, gdyż wszystkie powstały w ogniu dyskusji, którą Hieronim toczył z adwersarzami na temat ascezy i pobożności, czystości i dziewictwa. Tymczasem tak uznajemy małżeństwo, że dajemy pierwszeństwo dziewictwu, które pochodzi z małżeństwa. Czy srebro przestaje być srebrem, jeżeli złoto jest cenniejsze od srebra? Albo czy dzieje się ujma drzewu i zasiewom, jeśli przedkłada się owoc nad korzeń i liście, a plon nad źdźbło i kłosy? Jak owoc z drzewa, a ziarno ze słomy, tak dziewictwo [bierze się] z małżeństwa. (Jow. I,3)