Pisma ascetyczne (Nil z Ancyry) Zobacz większe

51,00 zł

Sugerowana cena producenta
Sugerowana cena producenta

Informacje dodatkowe

Wydanie 2008
Seria Źródła Monastyczne
ISBN 9788373542334
Oprawa Miękka
Format 125x195
Stron 384
Brak Tekst który się nie wyświetla i musi być na końcu, jeśli nie ma podtyułu

Podziel się

Nil z Ancyry

Pisma ascetyczne

Nie dysponujemy dużą wiedzą biograficzną o Nilu z Ancyry († ok. 430). Związano z jego imieniem Ancyrę – dzisiejszą Ankarę, stolicę Turcji – dlatego że tam, w Galacji, spędził większość życia. W tym czasie Galacja pozostawała regionem dynamicznie rozwijającego się monastycyzmu. Był prawdopodobnie hegumenem klasztoru położonego poza miastem, powstałego na terenie dawnej świątyni rzymskiej poświęconej kultowi Augusta. Działając w monasterze zdobył spory autorytet. Możemy tak sądzić między innymi po bogatej korespondencji, którą prowadził nie tylko z duchownymi i mnichami, ale także z wysokimi urzędnikami cesarskiego dworu.

Dał się poznać jako dojrzały przewodnik duchowy i autorytet moralny. Uporczywe podkreślanie wyższości stylu odosobnionego życia monastycznego nad jakąś jego miejską formą bierze się zapewne z jego osobistych doświadczeń i obserwacji. Sam praktykował tę pierwszą, a wobec drugiej był krytyczny dlatego, że zapewne w samej Ancyrze było dosyć takich mnichów, którzy w zgiełku miasta raczej upodobniali się do innych niż innych upodobniali do siebie.

Więcej szczegółów

W kształtowaniu się namiętności uczestniczy zatem cała struktura natury ludzkiej, to jest zarówno sfera afektywno-popędowa, jak i wolitywno-racjonalna. Organa naszej ludzkiej percepcji, kiedy zostaną pobudzone przez jakąś zewnętrzną materię, utrwalają w sobie jej obecność dzięki władzy pamięci i wyobraźni. Ma to miejsce wtedy, gdy człowiek chce podtrzymać obecność owej materii, a mówiąc konkretniej: jeśli na jakieś rzeczy patrzy i ciągle je rozważa. Powiada autor, że namiętności zwykle zniewalają myśli przez niestosowne rozmyślanie. Obecność tej materii zostaje dzięki temu jakby przedłużona. Nil często wskazuje na zjawisko odciskania w umyśle śladów tej materii. Pamięć i wyobraźnia posługuje się dwoma instrumentami utrwalania doznanych wrażeń – wspomnieniem i wyobrażeniem. Proces owego utrwalania ma charakter ciągły – nie jest z niego wyłączony nawet czas nocnego spoczynku, gdy dzienne doznania są dalej podtrzymywane przez senne wyobrażenia.

Napisz recenzje

Pisma ascetyczne

Pisma ascetyczne

Nie dysponujemy dużą wiedzą biograficzną o Nilu z Ancyry († ok. 430). Związano z jego imieniem Ancyrę – dzisiejszą Ankarę, stolicę Turcji – dlatego że tam, w Galacji, spędził większość życia. W tym czasie Galacja pozostawała regionem dynamicznie rozwijającego się monastycyzmu. Był prawdopodobnie hegumenem klasztoru położonego poza miastem, powstałego na terenie dawnej świątyni rzymskiej poświęconej kultowi Augusta. Działając w monasterze zdobył spory autorytet. Możemy tak sądzić między innymi po bogatej korespondencji, którą prowadził nie tylko z duchownymi i mnichami, ale także z wysokimi urzędnikami cesarskiego dworu.

Dał się poznać jako dojrzały przewodnik duchowy i autorytet moralny. Uporczywe podkreślanie wyższości stylu odosobnionego życia monastycznego nad jakąś jego miejską formą bierze się zapewne z jego osobistych doświadczeń i obserwacji. Sam praktykował tę pierwszą, a wobec drugiej był krytyczny dlatego, że zapewne w samej Ancyrze było dosyć takich mnichów, którzy w zgiełku miasta raczej upodobniali się do innych niż innych upodobniali do siebie.