Obniżka!

-40%

Piękna Litera. Minuskuła karolińska Zobacz większe

33,00 zł

55,00 zł

Informacje dodatkowe

ISBN 9788373548558
Oprawa Miękka ze skrzydełkami
Format 160x240
Stron 112
Tytul Podręcznik do kaligrafii

Podziel się

Barbara Bodziony

Piękna Litera. Minuskuła karolińska

Podręcznik do kaligrafii

Minuskuła karolińska to jedno z najbardziej znaczących pism średniowiecza. Wykształcona we frankijskich skryptoriach w VIII-IX wieku, stała się na długi okres obowiązującym stylem pisania. Czytelna, regularna, o stosunkowo szybkim dukcie zdobywała popularność w kolejnych ośrodkach pisarskich. Jej sukces jest niezaprzeczalny – minuskułą pisze się aż do XII wieku, kiedy zaczyna być wypierana przez pisma gotyckie. Ma kapitalne znaczenie dla rozwoju nowych pism XV wieku stając się rdzeniem tworzącego się pisma humanistycznego. Przetworzone przez najlepszych kaligrafów doby Odrodzenia pismo zwane antykwą zostaje odlane w formie czcionek. Do dziś w wielu fontach odnajdujemy formy liter, które są nawiązaniem do minuskuły karolińskiej.

Książka, którą trzymacie Państwo w ręce jest częścią drugiego tomu podręcznika do kaligrafii Piękna Litera. Drugą częścią tego tomu jest opracowana przez Ewę Landowską Copperplate scriptsW pierwszym tomie natomiast opracowane zostały: Uncjała oraz Italika. Aktualnie autorki pracują nad trzecim tomem, z którego będzie można nauczyć się kolejnych dwóch stylów pisma.

Piękna Litera nie jest w swym założeniu kompendium wiedzy o kaligrafii. W prostej, minimalistycznej formie nawiązuje do klasycznych podręczników kaligrafii. Fani albumowych wydań nie znajdą tu nic dla siebie. Miłośnicy pięknej klasycznej litery mogą liczyć na kilka cennych wskazówek - jak pracować z literą, gdy nie ma się możliwości uczestniczenia w zajęciach, jak unikać błędów, jak nauczyć się je dostrzegać, jak ćwiczyć.

"Piękna Litera" zdobyła wyróżnienie w 57. konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Książki Roku 2016! W kategorii "Podręczniki, materiały edukacyjne i szkoleniowe". Więcej informacji znajdziesz TUTAJ

Podręcznik przeznaczony jest wyłącznie do użytku prywatnego. Wykorzystywanie go do celów komercyjnych (w tym do prowadzenia działalności edukacyjnej) możliwe jest tylko za pisemną zgodą autorek.

BARDZO WAŻNA UWAGA. Proszę się nie dziwić, jeżeli po otwarciu egzemplarza zobaczycie goły grzbiet z widocznym szyciem, to był zamierzony cel. Już wyjaśniamy, dlaczego… Książka „Piękna Litera” oprawiona jest w specjalną oprawę, zwaną broszurą szwajcarską. Cecha charakterystyczna takiego rodzaju oprawy to otwarty grzbiet i umocowanie okładki tylko do tylnej części bloku książki. Dzięki temu rozwiązaniu można zobaczyć łączenie składek, które, podobnie jak w książce dawnej, są szyte i tworzą dekoracyjne „zwięzy”. Oprawa taka jest bardzo estetyczna i trwała dzięki dodatkowemu klejeniu... A więc prosimy, by się nie martwić – nie jest to jakiś defekt i niedopracowanie. Więcej informacji znajdziecie na blogu wydawniczym

Recenzje

: Drugi tom Pięknej Litery otrzymałem dzień po premierze. Wiedziałem, że będzie on podzielony na dwie książki i tutaj pojawił się dylemat osiołka- przez dłuższą chwilę nie wiedziałem od czego zacząć. Rozsądek podpowiedział, aby bez względu na emocje, zastosować chronologię czasową i wybrać Minuskułę karolińską. Spędziłem z nią już ponad 50 godzin i myślę, że mogę coś o niej napisać.

Po pierwszym tomie Pięknej Litery zrozumiałem na czym polega nauka kaligrafii. Miałem wcześniej do czynienia z innymi podręcznikami, ale dopiero Piękna Litera naprowadziła mnie na właściwą metodologię nauki.
Rys historyczny jest dostępny publicznie, więc polecam przeczytać przed zakupem, bo to istotna część książki- określa kontekst i znaczenie Minuskuły Karolińskiej, która jako pismo kodeksowe miała olbrzymi wpływ na kulturę. Osobiście uważam, że bez pewnej wiedzy ogólnej sama nauka pisania jest gdzieś zawieszona w próżni. Patrząc szerzej na pismo i tematy (bez)pośrednio z nim związane, można dostrzec gdzie ściera się wpływ kultury na pismo i pisma na kulturę. Nawet w kontekście współczesnych czasów pismo można postrzegać jako żywy, ewoluujący element codzienności.

Pismo i kultura to temat, którym można wypełnić niejedną książkę, a tutaj mamy do czynienia z podręcznikiem. Jak z niego skorzystać? Spokojnie,z pokorą i powoli. Nie warto się spieszyć, popędzać. Najlepiej poddać się temu jak prowadzi nas książka. Wszystko jest podane na tacy- syntetycznie, wyraźnie i klarownie. Krok po kroku, ćwiczenie po ćwiczeniu. Nowe rzeczy nie są proste, ale tutaj nie ma wątpliwości czy coś się robi dobrze czy źle. Czytamy i widzimy. Wszystkie problemy czy możliwe błędy, są z góry określone, więc wiadomo czego należy się wystrzegać. Warto wiedzieć, że ćwiczenia to nie jakaś wprawka czy rozgrzewka. Ćwiczenia są po to, aby nauczyć się poprawnie wykonywać elementy liter, więc uczymy się pisać od początku. Gdy docieramy do gromad, tak naprawdę uczymy się łączyć elementy z ćwiczeń ze sobą. Gdy mamy opanowane ćwiczenia odpada problem czy dobrze wykonujemy elementy, pozostaje tylko skupienie się nad łączeniem ich w literę. Wszystko tu współgra bez niedomówień. Brak wątpliwości to główna zaleta tej książki wystarczy jedynie zaufać i podążać krok po kroku. Gromada liter po gromadzie.. a to dopiero wstęp do wyrazów i zdań. To co się nam wydaje w pisaniu zupełnie naturalne, w kaligrafii ma swój ustalony porządek, który trzeba poczuć ilością powietrza, światła między wyrazami i znakami. Przykłady oraz ćwiczenia zestawień liter pozwalają praktycznie od razu poznać proporcje i odpowiedni ład w wyrazach. Po opanowaniu pisania liter do zadowalającego stopnia, stosowanie się do zaleceń z tej części podręcznika sprawia wiele satysfakcji, bo wyprowadza całą wcześniejszą pracę już w bardzo konkretną estetyczną formę. To taki etap na którym warto się dłużej zatrzymać, przemyśleć, aby poczuć pełnię harmonii w wyrazie czy ich zestawieniu. Teraz nie tylko litery wyglądają odpowiednio, ale wiadomo jak napisać słowo czy zdanie. Podręcznik zawiera wiele więcej: cyfry, duże litery, alternatywne wersje liter, ale przede wszystkim analizę najczęściej popełnianych błędów.
Jest pewne miejsce w książce, gdzie brakuje opisu danego elementu i trzeba się samemu zastanowić jak go wykonać. Dla mnie jest to miejsce, w którym uwypukla się wartość tej książki. Uczenie się z niej jest mocno intuicyjne, a mały brak skłania do różnych pytań, na które wcześniej nie było miejsca, bo wszystko było krótko i konkretnie opisane. Nie wpływa to zupełnie na wartość merytoryczną, a utwierdza w przekonaniu, że podręcznik jest odpowiednio skonstruowany i dopracowany w najmniejszym szczególe.

Jest to recenzja sucha, ograniczona emocjonalnie. Osobiście gdybym miał napisać coś na temat tej książki czy poprzedniego tomu, to głównie dotyczyłoby to emocji, jakie wywołuje. Jest to dla mnie przygoda, podróż w czasie w stronę wiedzy i umiejętności. Naprawdę można poczuć, że nośnik informacji w odpowiedniej formie sam w sobie jest również wyrazistym nośnikiem emocji. Polecam.

Dodaj recenzję

Napisz recenzje

Piękna Litera. Minuskuła karolińska

Piękna Litera. Minuskuła karolińska

Minuskuła karolińska to jedno z najbardziej znaczących pism średniowiecza. Wykształcona we frankijskich skryptoriach w VIII-IX wieku, stała się na długi okres obowiązującym stylem pisania. Czytelna, regularna, o stosunkowo szybkim dukcie zdobywała popularność w kolejnych ośrodkach pisarskich. Jej sukces jest niezaprzeczalny – minuskułą pisze się aż do XII wieku, kiedy zaczyna być wypierana przez pisma gotyckie. Ma kapitalne znaczenie dla rozwoju nowych pism XV wieku stając się rdzeniem tworzącego się pisma humanistycznego. Przetworzone przez najlepszych kaligrafów doby Odrodzenia pismo zwane antykwą zostaje odlane w formie czcionek. Do dziś w wielu fontach odnajdujemy formy liter, które są nawiązaniem do minuskuły karolińskiej.

Książka, którą trzymacie Państwo w ręce jest częścią drugiego tomu podręcznika do kaligrafii Piękna Litera. Drugą częścią tego tomu jest opracowana przez Ewę Landowską Copperplate scriptsW pierwszym tomie natomiast opracowane zostały: Uncjała oraz Italika. Aktualnie autorki pracują nad trzecim tomem, z którego będzie można nauczyć się kolejnych dwóch stylów pisma.

Piękna Litera nie jest w swym założeniu kompendium wiedzy o kaligrafii. W prostej, minimalistycznej formie nawiązuje do klasycznych podręczników kaligrafii. Fani albumowych wydań nie znajdą tu nic dla siebie. Miłośnicy pięknej klasycznej litery mogą liczyć na kilka cennych wskazówek - jak pracować z literą, gdy nie ma się możliwości uczestniczenia w zajęciach, jak unikać błędów, jak nauczyć się je dostrzegać, jak ćwiczyć.

"Piękna Litera" zdobyła wyróżnienie w 57. konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Książki Roku 2016! W kategorii "Podręczniki, materiały edukacyjne i szkoleniowe". Więcej informacji znajdziesz TUTAJ

Podręcznik przeznaczony jest wyłącznie do użytku prywatnego. Wykorzystywanie go do celów komercyjnych (w tym do prowadzenia działalności edukacyjnej) możliwe jest tylko za pisemną zgodą autorek.

BARDZO WAŻNA UWAGA. Proszę się nie dziwić, jeżeli po otwarciu egzemplarza zobaczycie goły grzbiet z widocznym szyciem, to był zamierzony cel. Już wyjaśniamy, dlaczego… Książka „Piękna Litera” oprawiona jest w specjalną oprawę, zwaną broszurą szwajcarską. Cecha charakterystyczna takiego rodzaju oprawy to otwarty grzbiet i umocowanie okładki tylko do tylnej części bloku książki. Dzięki temu rozwiązaniu można zobaczyć łączenie składek, które, podobnie jak w książce dawnej, są szyte i tworzą dekoracyjne „zwięzy”. Oprawa taka jest bardzo estetyczna i trwała dzięki dodatkowemu klejeniu... A więc prosimy, by się nie martwić – nie jest to jakiś defekt i niedopracowanie. Więcej informacji znajdziecie na blogu wydawniczym