Zobacz większe
17,00 zł
Wydanie | Czwarte, 2019 |
Seria | Z Tradycji Mniszej |
ISBN | 9788373549180 |
Oprawa | Miękka |
Format | 100x180 |
Stron | 124 |
Brak | Tekst który się nie wyświetla i musi być na końcu, jeśli nie ma podtyułu |
Dlaczego „modlitwa jako spotkanie”? Nie chcemy tutaj uzasadniać racji, dla których autor proponuje takie podejście do modlitwy. On sam doskonale to wyjaśnia w swoim wstępie. Dlaczego jednak taka pozycja w naszej serii? Wydaje się, że w naszej polskiej katolickiej tradycji modlitwa jest kojarzona z „rozmową z Bogiem”. Przy czym praktycznie rzecz biorąc nacisk stawiany jest na „mówienie do Boga”. Stąd częste zatroskanie ludzi o modlitwy, jakie mają „odmawiać”. Mówi się o „odmawianiu pacierza” i to często jest utożsamiene z samą modlitwą. Jest to wielkie uproszczenie. Modlitwa zawiera w sobie całe bogactwo więzi człowieka z Bogiem. Oczywiście żadna koncepcja nie odda w pełni tego bogactwa. Wydaje się jednak, że koncepcja „modlitwy jako spotkania” jest niezmiernie trafna i pomocna we właściwym podejściu do modlitwy. O. Anselm Grün OSB wspaniale omawia całą bogatą tradycję modlitwy chrześcijańskiej wychodząc z tej koncepcji. Dotychczasowe tradycyjne formy modlitwy odsłaniają w ten sposób nową głębię.
Jako tom 9 naszej serii wydaliśmy pozycję Modlitwa a poznanie siebie. Ta pozycja jest jak gdyby uzupełnieniem tamtej. Prawdziwie poznać siebie możemy tylko w spotkaniu z Bogiem, a spotkać Boga możemy tylko przez zgodę na przyjęcie pełnej prawdy o sobie. Wszystko to dokonuje się na modlitwie. Na tej drodze powinna się dzisiaj rozwijać prawdziwa chrześcijańska pobożność.
Modlitwa jako spotkanie
Dlaczego „modlitwa jako spotkanie”? Nie chcemy tutaj uzasadniać racji, dla których autor proponuje takie podejście do modlitwy. On sam doskonale to wyjaśnia w swoim wstępie. Dlaczego jednak taka pozycja w naszej serii? Wydaje się, że w naszej polskiej katolickiej tradycji modlitwa jest kojarzona z „rozmową z Bogiem”. Przy czym praktycznie rzecz biorąc nacisk stawiany jest na „mówienie do Boga”. Stąd częste zatroskanie ludzi o modlitwy, jakie mają „odmawiać”. Mówi się o „odmawianiu pacierza” i to często jest utożsamiene z samą modlitwą. Jest to wielkie uproszczenie. Modlitwa zawiera w sobie całe bogactwo więzi człowieka z Bogiem. Oczywiście żadna koncepcja nie odda w pełni tego bogactwa. Wydaje się jednak, że koncepcja „modlitwy jako spotkania” jest niezmiernie trafna i pomocna we właściwym podejściu do modlitwy. O. Anselm Grün OSB wspaniale omawia całą bogatą tradycję modlitwy chrześcijańskiej wychodząc z tej koncepcji. Dotychczasowe tradycyjne formy modlitwy odsłaniają w ten sposób nową głębię.
Jako tom 9 naszej serii wydaliśmy pozycję Modlitwa a poznanie siebie. Ta pozycja jest jak gdyby uzupełnieniem tamtej. Prawdziwie poznać siebie możemy tylko w spotkaniu z Bogiem, a spotkać Boga możemy tylko przez zgodę na przyjęcie pełnej prawdy o sobie. Wszystko to dokonuje się na modlitwie. Na tej drodze powinna się dzisiaj rozwijać prawdziwa chrześcijańska pobożność.
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
„Modlitwa jest w istocie dialogiem” – tak zdefiniował ją filozof religii G. van der Leeuw. Modlitwa jest rozmową człowieka z Bogiem. Takie określenie jest z pewnością ważne i konieczne. Niesie z sobą jednak również nieporozumienia i trudności, gdyż rozmowa z Bogiem wygląda inaczej niż rozmowa z przyjacielem. Nie słyszę Boga tak, jak słyszę przyjaciela. I Bóg nie daje mi tak jasnych odpowiedzi, jak te, których oczekuję od przyjaciela. W doświadczeniu wielu ludzi modlitwa nie jest dialogiem, lecz raczej monologiem. Pytają oni, czy nie mówią wtedy do ściany. Innym ciężko przychodzi znalezienie odpowiednich słów, które nadawałyby bieg rozmowie. Modlitwa jest dla nich męcząca. Często poddają się, gdyż nie wiedzą, co i jak mają Bogu powiedzieć. Wychodząc naprzeciw problemom, jakie wiele osób ma z modlitwą, pragnę wprowadzić w tym rozważaniu inne określenie, które wydaje mi się bardziej pomocne: modlitwa jako spotkanie.
Anselm Grün OSB, urodzony 1945 r., benedyktyn z Opactwa Münsterschwarzach w Niemczech. Ukończył Instytut Monastyczny w S. Anselmo w Rzymie ze stopniem doktora. Znany rekolekcjonista, autor wielu publikacji z dziedziny życia wewnętrznego.