Zobacz większe
14,50 zł
Wydanie | Drugie, 2018 |
Seria | Z Tradycji Mniszej |
ISBN | 9788373548251 |
Oprawa | Miękka |
Format | 100x180 |
Stron | 73 |
Brak | Tekst który się nie wyświetla i musi być na końcu, jeśli nie ma podtyułu |
Zastanawiając się nad imieniem Bożym w Piśmie Świętym, musimy pamiętać, że jego księgi powstały w Izraelu, Narodzie Wybranym, któremu Bóg przekazał swoje Objawienie, wykorzystując całą jego kulturę, sposób myślenia i odczuwania pod wieloma względami wspólny z ludami, wśród których żyli ówcześni Izraelici. Sposoby wyrażania i stosowane obrazy mogą być pod pewnymi względami podobne do używanych w tamtych kulturach, pod innymi natomiast ich sens w Biblii jest kształtowany przez własne doświadczenia dziejowe Izraela oraz religię uznającą tylko jednego Boga.
Dlatego w przedstawianych rozważaniach omówimy najpierw to, co oimieniu Bożym mówi Stary Testament, potem naukę Nowego Testamentu, w którym na Jezusa Chrystusa, wcielonego Syna Bożego, zostało przeniesione to wszystko, co Pierwsze Przymierze mówi o jedynym Bogu.
Imię Boże według Pisma Świętego
Zastanawiając się nad imieniem Bożym w Piśmie Świętym, musimy pamiętać, że jego księgi powstały w Izraelu, Narodzie Wybranym, któremu Bóg przekazał swoje Objawienie, wykorzystując całą jego kulturę, sposób myślenia i odczuwania pod wieloma względami wspólny z ludami, wśród których żyli ówcześni Izraelici. Sposoby wyrażania i stosowane obrazy mogą być pod pewnymi względami podobne do używanych w tamtych kulturach, pod innymi natomiast ich sens w Biblii jest kształtowany przez własne doświadczenia dziejowe Izraela oraz religię uznającą tylko jednego Boga.
Dlatego w przedstawianych rozważaniach omówimy najpierw to, co oimieniu Bożym mówi Stary Testament, potem naukę Nowego Testamentu, w którym na Jezusa Chrystusa, wcielonego Syna Bożego, zostało przeniesione to wszystko, co Pierwsze Przymierze mówi o jedynym Bogu.
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
Własne imię Boga Jhwh objawione Mojżeszowi stosowane jest w jednym z dokumentów stanowiących już część pierwszej Księgi Pięcioksięgu (Tory) – Księgi Rodzaju. Oznacza: „Jestem, który jestem”. Dla ówczesnych ludzi oznaczało ono, że Bóg istnieje naprawdę, podczas gdy bóstwa pogańskie są tylko wytworami myśli i rąk ludzkich. Swoje istnienie potwierdza pełnym mocy działaniem. Często występuje w złożeniach, np. Jahwe, Bóg Zastępów (Sebaot – ta przydawka występuje też z formą Elohe), gdzie zastępy oznaczają albo wojska Izraela, Jego wybranego ludu, albo gwiazdy lub aniołów – byty duchowe pełniące przed Nim służbę.
Objawienie imienia Bożego Mojżeszowi jest świadectwem szczególnej bliskości Boga wobec Jego ludu. Księga Wyjścia przedstawia to wydarzenie w słowach:
Mojżesz zaś rzekł Bogu: «Oto pójdę do Izraelitów i powiem im: Bóg ojców naszych posłał mnie do was. Lecz gdy oni mnie zapytają, jakie jest Jego imię, cóż im mam odpowiedzieć?» Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEM, KTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was». Mówił dalej Bóg do Mojżesza: «Tak powiesz Izraelitom: PAN (JAHWE), Bóg ojców waszych, Bóg, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was. To jest imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia» (Wj 3,13–15).
Drugi opis powołania Mojżesza podkreśla bliskość przejawiającą się w podaniu imienia w słowach:
Jam jest Pan (Jahwe). Ja ukazałem się Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi jako Bóg Wszechmogący (El Szaddaj), ale imienia mego Jahwe, nie objawiłem im (Wj 6,2–3).
Tomasz Maria Dąbek OSB (ur. 28 kwietnia 1952 w Będzinie) - tytuł profesora nauk teologicznych otrzymał w 1998. Pełnił funkcję cenzora w archidiecezji krakowskiej. Zajmuje się egzegezą Nowego Testamentu, teologią biblijną, a w latach 1980-2004 także muzykę kościelną. Autor około 180 opracowań naukowych i popularnonaukowych, w tym także książek. Jest kierownikiem katedry teologii biblijnej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.