Obniżka!

-10%

Imię Boże według Pisma Świętego Zobacz większe

10,80 zł

12,00 zł

Informacje dodatkowe

Seria Z Tradycji Mniszej
ISBN 9788373548251
Oprawa Miękka
Format 100x180
Stron 74
Brak Tekst który się nie wyświetla i musi być na końcu, jeśli nie ma podtyułu

Podziel się

Tomasz M. Dąbek OSB

Imię Boże według Pisma Świętego

Zastanawiając się nad imieniem Bożym w Piśmie Świętym, musimy pamiętać, że jego księgi powstały w Izraelu, Narodzie Wybranym, któremu Bóg przekazał swoje Objawienie, wykorzystując całą jego kulturę, sposób myślenia i odczuwania pod wieloma względami wspólny z ludami, wśród których żyli ówcześni Izraelici. Sposoby wyrażania i stosowane obrazy mogą być pod pewnymi względami podobne do używanych w tamtych kulturach, pod innymi natomiast ich sens w Biblii jest kształtowany przez własne doświadczenia dziejowe Izraela oraz religię uznającą tylko jednego Boga.

Dlatego w przedstawianych rozważaniach omówimy najpierw to, co oimieniu Bożym mówi Stary Testament, potem naukę Nowego Testamentu, w którym na Jezusa Chrystusa, wcielonego Syna Bożego, zostało przeniesione to wszystko, co Pierwsze Przymierze mówi o jedynym Bogu.

Więcej szczegółów

Własne imię Boga Jhwh objawione Mojżeszowi stosowane jest w jednym z dokumentów stanowiących już część pierwszej Księgi Pięcioksięgu (Tory) – Księgi Rodzaju. Oznacza: „Jestem, który jestem”. Dla ówczesnych ludzi oznaczało ono, że Bóg istnieje naprawdę, podczas gdy bóstwa pogańskie są tylko wytworami myśli i rąk ludzkich. Swoje istnienie potwierdza pełnym mocy działaniem. Często występuje w złożeniach, np. Jahwe, Bóg Zastępów (Sebaot – ta przydawka występuje też z formą Elohe), gdzie zastępy oznaczają albo wojska Izraela, Jego wybranego ludu, albo gwiazdy lub aniołów – byty duchowe pełniące przed Nim służbę.

Objawienie imienia Bożego Mojżeszowi jest świadectwem szczególnej bliskości Boga wobec Jego ludu. Księga Wyjścia przedstawia to wydarzenie w słowach:

Mojżesz zaś rzekł Bogu: «Oto pójdę do Izraelitów i powiem im: Bóg ojców naszych posłał mnie do was. Lecz gdy oni mnie zapytają, jakie jest Jego imię, cóż im mam odpowiedzieć?» Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEM, KTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was». Mówił dalej Bóg do Mojżesza: «Tak powiesz Izraelitom: PAN (JAHWE), Bóg ojców waszych, Bóg, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was. To jest imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia» (Wj 3,13–15).

Drugi opis powołania Mojżesza podkreśla bliskość przejawiającą się w podaniu imienia w słowach:

Jam jest Pan (Jahwe). Ja ukazałem się Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi jako Bóg Wszechmogący (El Szaddaj), ale imienia mego Jahwe, nie objawiłem im (Wj 6,2–3).

Napisz recenzje

Imię Boże według Pisma Świętego

Imię Boże według Pisma Świętego

Zastanawiając się nad imieniem Bożym w Piśmie Świętym, musimy pamiętać, że jego księgi powstały w Izraelu, Narodzie Wybranym, któremu Bóg przekazał swoje Objawienie, wykorzystując całą jego kulturę, sposób myślenia i odczuwania pod wieloma względami wspólny z ludami, wśród których żyli ówcześni Izraelici. Sposoby wyrażania i stosowane obrazy mogą być pod pewnymi względami podobne do używanych w tamtych kulturach, pod innymi natomiast ich sens w Biblii jest kształtowany przez własne doświadczenia dziejowe Izraela oraz religię uznającą tylko jednego Boga.

Dlatego w przedstawianych rozważaniach omówimy najpierw to, co oimieniu Bożym mówi Stary Testament, potem naukę Nowego Testamentu, w którym na Jezusa Chrystusa, wcielonego Syna Bożego, zostało przeniesione to wszystko, co Pierwsze Przymierze mówi o jedynym Bogu.