Zobacz większe
26,00 zł
ISBN | 9788382051759 |
Oprawa | Miękka |
Format | 145x205 |
Stron | 160 |
Podtytuł | Przyczynek do wychowania seksualnego |
Wychowanie mające na celu przygotowanie młodego człowieka do dojrzałości wiąże się z rozmaitymi trudnościami, wśród których jest również odkrycie prawdziwego sensu ludzkiej płciowości. To zagadnienie jest współcześnie szczególnie aktualne, zwłaszcza, że młodzi ludzie potrzebują jasnych, konkretnych wskazań w tym zakresie, a rodzice nie zawsze są gotowi do adekwatnego przekazania własnym dzieciom wiedzy w tym temacie.
Zagadnienie ludzkiej płciowości wpisuje się w spór o człowieka. Wiąże się to z pewnymi trendami we współczesnej kulturze, niesięgającymi do pełnej prawdy o człowieku, o tym, kim w istocie swej jest mężczyzna i kim jest kobieta jako osoby. W konsekwencji przekazywane informacje o ludzkiej płciowości nie uwzględniają faktu, że chodzi o osobę. Wskutek czego młodym ludziom, także tym zawierającym małżeństwo, brakuje świadomości znaczenia daru osób w życiu małżeńskim i rodzinnym, wartości daru rodzicielstwa i odpowiedzialności za podejmowane działania z tym związane. W następstwie zaś takiego stanu rzeczy brak również świadomości roli i znaczenia właściwego wychowania w dziedzinie ludzkiej płciowości, która odgrywa ważną rolę w życiu ludzkim. Stanowi ona podstawowy element osobowości, ma wpływ na każdą sferę życia ludzkiego, jest źródłem ekspresji człowieka wpływającym na sposób komunikacji z innymi, a także wyrażania i przeżywania ludzkiej miłości. Podstawową zaś funkcją płciowości jest przekazywanie życia. Odkrycie sensu tej sfery ludzkiego życia jest możliwe jedynie w kontekście poprawnie odczytanego człowieczeństwa.
Zagubienie moralne współcześnie żyjących ludzi, nawet całych społeczności, ma wpływ na wybory moralne, a także na postrzeganie ludzkiej płciowości. Wiąże się z tym koncepcja życia ludzkiego, według której dobro zostaje utożsamione z tym, co łatwe i przyjemne. Prowadzi to do utrwalania postaw hedonistycznych i utylitarystycznych, również w życiu młodych ludzi. To podejście zaś prowadzi do relatywizmu moralnego. Dochodzi również do banalizowania ludzkiej płciowości, do odrywania jej od integralnej wizji osoby ludzkiej, od nadprzyrodzonego powołania człowieka, przez co sprowadza się ją wyłącznie do aspektu popędowego.
Wobec takiej sytuacji oraz trwających sporów na temat ludzkiej płci warto odwołać się do źródeł na temat płciowości człowieka. Szczególnego znaczenia nabiera jednocześnie wychowanie do właściwego jej pojmowania i przeżywania, ze szczególnym uwzględnieniem jej zasadniczego sensu oraz teleologicznego charakteru działania płciowego w kontekście integralności osoby, do której to integralności odwołuje się personalistyczna koncepcja płciowości.
Celem niniejszej książki jest ukazanie fundamentalnych treści dotyczących tej rzeczywistości, jaką jest ludzka płciowość i jej zasadniczy sens. Ta kwestia pozostaje w ścisłym powiązaniu z prawdą o człowieku jako osobie ludzkiej. Szczególnie owocne wydaje się zatem połączenie głębokiej refleksji teologicznej opartej na Objawieniu Bożym, zawartym w Piśmie Świętym, z osiągnięciami nauki opartymi na doświadczeniu / Dariusz Adamczyk
Sens ludzkiej płciowości
Wychowanie mające na celu przygotowanie młodego człowieka do dojrzałości wiąże się z rozmaitymi trudnościami, wśród których jest również odkrycie prawdziwego sensu ludzkiej płciowości. To zagadnienie jest współcześnie szczególnie aktualne, zwłaszcza, że młodzi ludzie potrzebują jasnych, konkretnych wskazań w tym zakresie, a rodzice nie zawsze są gotowi do adekwatnego przekazania własnym dzieciom wiedzy w tym temacie.
Zagadnienie ludzkiej płciowości wpisuje się w spór o człowieka. Wiąże się to z pewnymi trendami we współczesnej kulturze, niesięgającymi do pełnej prawdy o człowieku, o tym, kim w istocie swej jest mężczyzna i kim jest kobieta jako osoby. W konsekwencji przekazywane informacje o ludzkiej płciowości nie uwzględniają faktu, że chodzi o osobę. Wskutek czego młodym ludziom, także tym zawierającym małżeństwo, brakuje świadomości znaczenia daru osób w życiu małżeńskim i rodzinnym, wartości daru rodzicielstwa i odpowiedzialności za podejmowane działania z tym związane. W następstwie zaś takiego stanu rzeczy brak również świadomości roli i znaczenia właściwego wychowania w dziedzinie ludzkiej płciowości, która odgrywa ważną rolę w życiu ludzkim. Stanowi ona podstawowy element osobowości, ma wpływ na każdą sferę życia ludzkiego, jest źródłem ekspresji człowieka wpływającym na sposób komunikacji z innymi, a także wyrażania i przeżywania ludzkiej miłości. Podstawową zaś funkcją płciowości jest przekazywanie życia. Odkrycie sensu tej sfery ludzkiego życia jest możliwe jedynie w kontekście poprawnie odczytanego człowieczeństwa.
Zagubienie moralne współcześnie żyjących ludzi, nawet całych społeczności, ma wpływ na wybory moralne, a także na postrzeganie ludzkiej płciowości. Wiąże się z tym koncepcja życia ludzkiego, według której dobro zostaje utożsamione z tym, co łatwe i przyjemne. Prowadzi to do utrwalania postaw hedonistycznych i utylitarystycznych, również w życiu młodych ludzi. To podejście zaś prowadzi do relatywizmu moralnego. Dochodzi również do banalizowania ludzkiej płciowości, do odrywania jej od integralnej wizji osoby ludzkiej, od nadprzyrodzonego powołania człowieka, przez co sprowadza się ją wyłącznie do aspektu popędowego.
Wobec takiej sytuacji oraz trwających sporów na temat ludzkiej płci warto odwołać się do źródeł na temat płciowości człowieka. Szczególnego znaczenia nabiera jednocześnie wychowanie do właściwego jej pojmowania i przeżywania, ze szczególnym uwzględnieniem jej zasadniczego sensu oraz teleologicznego charakteru działania płciowego w kontekście integralności osoby, do której to integralności odwołuje się personalistyczna koncepcja płciowości.
Celem niniejszej książki jest ukazanie fundamentalnych treści dotyczących tej rzeczywistości, jaką jest ludzka płciowość i jej zasadniczy sens. Ta kwestia pozostaje w ścisłym powiązaniu z prawdą o człowieku jako osobie ludzkiej. Szczególnie owocne wydaje się zatem połączenie głębokiej refleksji teologicznej opartej na Objawieniu Bożym, zawartym w Piśmie Świętym, z osiągnięciami nauki opartymi na doświadczeniu / Dariusz Adamczyk
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
Dariusz Adamczyk – dr hab. nauk teologicznych; ur. w 1970 r. w Skarżysku-Kamiennej. Doktorat z zakresu teologii pastoralnej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, habilitacja z zakresu katechetyki na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Był profesorem nadzwyczajnym na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kierownikiem Zakładu Wychowania Integralnego i Rewalidacji na Wydziale Pedagogicznym i Artystycznym tegoż Uniwersytetu oraz Dziekanem Wydziału Nauk Społecznych w Wyższej Szkole Handlowej w Radomiu. Otrzymał Medal Srebrny za Długoletnią Służbę – postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 2011 roku; dwukrotnie od Rektora otrzymał Nagrodę Indywidualną II Stopnia za wyróżniające osiągnięcia naukowe. Obecnie profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, kierownik katedry Profilaktyki Problemów Społecznych na Wydziale Pedagogiki i Psychologii. Autor kilkunastu książek oraz ponad 200 artykułów naukowych dotyczących Biblii w katechezie, teologii biblijnej, jedności Starego i Nowego Testamentu, etyki i pedagogiki religijnej, filozofii, pracy socjalnej, wychowania, personalizmu.