-40%
50,00 zł
83,34 zł
Seria | Mystagogia Benedicti. Wprowadzenie w tajemnice roku liturgicznego |
ISBN | 9788382053470 |
Oprawa | Twarda |
Format | 148x210 |
Stron | 266 |
Brak | Tekst który się nie wyświetla i musi być na końcu, jeśli nie ma podtyułu |
Kolejny tom serii Mystagogia Benedicti, poświęcony niedzielom III–VI okresu wielkanocnego, należy do szczególnych spośród dotychczas opublikowanych. Zrozumiałym jest fakt, że są to niedziele o specjalnym charakterze mistagogicznym w roku liturgicznym, w którym przepowiadanie papieża Benedykta XVI było bardzo bogate. Stąd też wymagało osobnego tomu i wyodrębnienia go z całości okresu wielkanocnego. Od strony treści prezentowany zbiór stanowi bezpośrednią kontynuację tomu Mystagogia na Uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego i Oktawę Wielkiej Nocy. Dokonując cezury przemówień papieskich kierowaliśmy się bardziej kryterium praktycznym niż liturgicznym, który sugerowałby łączne ich wydanie w jednym tomie wielkanocnym.
Tekstem wprowadzającym do obecnego tomu jest pamiętna homilia kard. Josepha Ratzingera podczas pogrzebu św. Jana Pawła II (8.04.2005). Choć nie należy ona jeszcze do nauczania papieskiego sensu stricte, to zdecydowaliśmy się na jej umieszczenie jako wstępnego rozważania z kilku powodów. Po pierwsze, czasowo bezpośrednio poprzedza początek jego własnego pontyfikatu. Po drugie, w pewnym sensie pozwala na uchwycenie ciągłości pasterskiego posługiwania i nauczania obu papieży. Po trzecie, omawiany fragment J 21,1-19 idealnie wpisuje się w liturgię słowa III niedzieli wielkanocnej w roku C. Podobnie rzecz się miała z rozważaniem Drogi Krzyżowej kardynała Ratzingera na dziesięć dni przed śmiercią Jana Pawła II, jak też z homilią wygłoszoną podczas Wigilii Paschalnej (26.03.2005), które opublikowaliśmy w poprzednich tomach. Wraz z upływem czasu od ich wygłoszenia bardziej zdajemy sobie sprawę ze znaczenia epokowych chwil i wydarzeń, w których dane nam było uczestniczyć.
W omawianym tomie zachowaliśmy zasadniczy podział na cztery rozdziały, które odpowiadają czterem kolejnym niedzielom wielkanocnym. W każdym z rozdziałów publikujemy przemówienia papieskie według chronologii czasowej ich wygłoszenia. Przy każdym z nich podajemy sygnatury biblijne liturgii słowa danej niedzieli. Pozwoli to, wraz z indeksem cytatów biblijnych w części końcowej tomu, na pogłębioną lekturę komentarzy Benedykta XVI do poszczególnych tekstów Pisma Świętego, zwłaszcza Ewangelii.
Zamysłem pierwotnym serii było udostępnienie nauczania papieskiego zawartego w rozważaniach podczas niedzielnej modlitwy południowej. Ten zamysł uległ w obecnym tomie znacznemu poszerzeniu o homilie wygłoszone podczas mszy świętych w poszczególne niedziele wielkanocne. Najbardziej jest to widoczne w czwartą niedzielę wielkanocną, nazywaną też Niedzielą Dobrego Pasterza ze względu na czytane fragmenty Ewangelii św. Jana rozdział 10. Tradycyjnie w tym dniu papież Benedykt XVI zwykł podczas mszy świętej udzielać święceń kapłańskich i wygłaszał okolicznościową homilię omawiając właśnie tę ewangelię z wyraźnym ukierunkowaniem przyszłej posługi święconych kapłanów. Powracał następnie do tej ewangelii podczas rozważania południowego modlitwy Regina caeli, które kierował już zasadniczo do ogółu wiernych.
Bogactwo tekstów biblijnych liturgii słowa tego okresu poprowadziło nas jako redaktorów, do dalszego poszerzenia spectrum publikowanych tekstów papieskich. Tak jest przykładowo z Ewangelią III niedzieli wielkanocnej o uczniach idących z Chrystusem do Emaus. W nawiązaniu do niej Benedykt XVI pozostawił przepiękną modlitwę, w której naczelnym i powtarzającym się wezwaniem jest prośba uczniów skierowana do Pana Jezusa: „Zostań z nami, Panie” (Łk 24,29). Podobnym kryterium biblijnym kierowaliśmy się publikując rozważania przykładowo do Ps 145 i Ps 22, jak również Dz 6, 1-7 czy też Ap 5,11-14, które zostały wygłoszone w ramach audiencji generalnych w cyklu Liturgii Godzin i katechez środowych o modlitwie. Ich umieszczenie pośród papieskich rozważań modlitwy południowej i homilii ma na celu zaproszenie czytelników do pogłębionej lektury wszystkich tekstów liturgii słowa danej niedzieli i ocalenie od zapomnienia tych bezcennych refleksji rozproszonych pośród zbiorów tematycznych Benedykta XVI. Idąc tym tokiem rozumowania zdecydowaliśmy się na włączenie do rozważań V niedzieli wielkanocnej orędzia papieskiego na XXII Światowy Dzień Młodzieży oraz okolicznościowego przemówienia Benedykta XVI do ludzi młodych podczas liturgii pokutnej przed Niedzielą Palmową. Zasadniczym tematem był bowiem tekst J 13,31-34 o nowym przykazaniu miłości, który przynależy do liturgii słowa V niedzieli w roku C. Tą samą motywacją kierowaliśmy się włączając do tekstów VI niedzieli wielkanocnej przesłanie telewizyjne do uczestników spotkań na Polach Lednickich (7.06.2008), czy też rozważanie papieskie z audiencji do ministrantów, którego tematem była przyjaźń z Jezusem na podstawie ewangelii J 15,9-17 (2.08.2006). W ostatnim przypadku jest to zarazem pierwodruk tego rozważania w języku polskim.
Ostatnia uwaga redakcyjna dotyczy słów papieża wypowiedzianych do Polaków pod koniec południowego spotkania z wiernymi. Bardzo często Benedykt XVI krótko nawiązywał w nich do pełnego rozważania wygłoszonego przed modlitwą Regina caeli, ale niejednokrotnie odnosił się także do aktualnych uroczystości i wydarzeń w naszym kraju pozdrawiając nas przy tym serdecznie i błogosławiąc. Postanowiliśmy w większości zachować od zapomnienia te unikalne wypowiedzi papieskie, ponieważ zostały oryginalnie wygłoszone po polsku, a więc w języku, w którym Benedykt XVI zapragnął osobiście zwracać się do rodaków św. Jana Pawła II. Udostępniając tak zebrane teksty papieskie pozostaje życzyć owocnej pogłębionej lektury jako wprowadzenia w tajemnice roku liturgicznego / Ks. dr Andrzej Demitrów, redaktor serii Mystagogia Benedicti
Mystagogia Benedicti. Okres wielkanocny (Niedziele III–VI)
Kolejny tom serii Mystagogia Benedicti, poświęcony niedzielom III–VI okresu wielkanocnego, należy do szczególnych spośród dotychczas opublikowanych. Zrozumiałym jest fakt, że są to niedziele o specjalnym charakterze mistagogicznym w roku liturgicznym, w którym przepowiadanie papieża Benedykta XVI było bardzo bogate. Stąd też wymagało osobnego tomu i wyodrębnienia go z całości okresu wielkanocnego. Od strony treści prezentowany zbiór stanowi bezpośrednią kontynuację tomu Mystagogia na Uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego i Oktawę Wielkiej Nocy. Dokonując cezury przemówień papieskich kierowaliśmy się bardziej kryterium praktycznym niż liturgicznym, który sugerowałby łączne ich wydanie w jednym tomie wielkanocnym.
Tekstem wprowadzającym do obecnego tomu jest pamiętna homilia kard. Josepha Ratzingera podczas pogrzebu św. Jana Pawła II (8.04.2005). Choć nie należy ona jeszcze do nauczania papieskiego sensu stricte, to zdecydowaliśmy się na jej umieszczenie jako wstępnego rozważania z kilku powodów. Po pierwsze, czasowo bezpośrednio poprzedza początek jego własnego pontyfikatu. Po drugie, w pewnym sensie pozwala na uchwycenie ciągłości pasterskiego posługiwania i nauczania obu papieży. Po trzecie, omawiany fragment J 21,1-19 idealnie wpisuje się w liturgię słowa III niedzieli wielkanocnej w roku C. Podobnie rzecz się miała z rozważaniem Drogi Krzyżowej kardynała Ratzingera na dziesięć dni przed śmiercią Jana Pawła II, jak też z homilią wygłoszoną podczas Wigilii Paschalnej (26.03.2005), które opublikowaliśmy w poprzednich tomach. Wraz z upływem czasu od ich wygłoszenia bardziej zdajemy sobie sprawę ze znaczenia epokowych chwil i wydarzeń, w których dane nam było uczestniczyć.
W omawianym tomie zachowaliśmy zasadniczy podział na cztery rozdziały, które odpowiadają czterem kolejnym niedzielom wielkanocnym. W każdym z rozdziałów publikujemy przemówienia papieskie według chronologii czasowej ich wygłoszenia. Przy każdym z nich podajemy sygnatury biblijne liturgii słowa danej niedzieli. Pozwoli to, wraz z indeksem cytatów biblijnych w części końcowej tomu, na pogłębioną lekturę komentarzy Benedykta XVI do poszczególnych tekstów Pisma Świętego, zwłaszcza Ewangelii.
Zamysłem pierwotnym serii było udostępnienie nauczania papieskiego zawartego w rozważaniach podczas niedzielnej modlitwy południowej. Ten zamysł uległ w obecnym tomie znacznemu poszerzeniu o homilie wygłoszone podczas mszy świętych w poszczególne niedziele wielkanocne. Najbardziej jest to widoczne w czwartą niedzielę wielkanocną, nazywaną też Niedzielą Dobrego Pasterza ze względu na czytane fragmenty Ewangelii św. Jana rozdział 10. Tradycyjnie w tym dniu papież Benedykt XVI zwykł podczas mszy świętej udzielać święceń kapłańskich i wygłaszał okolicznościową homilię omawiając właśnie tę ewangelię z wyraźnym ukierunkowaniem przyszłej posługi święconych kapłanów. Powracał następnie do tej ewangelii podczas rozważania południowego modlitwy Regina caeli, które kierował już zasadniczo do ogółu wiernych.
Bogactwo tekstów biblijnych liturgii słowa tego okresu poprowadziło nas jako redaktorów, do dalszego poszerzenia spectrum publikowanych tekstów papieskich. Tak jest przykładowo z Ewangelią III niedzieli wielkanocnej o uczniach idących z Chrystusem do Emaus. W nawiązaniu do niej Benedykt XVI pozostawił przepiękną modlitwę, w której naczelnym i powtarzającym się wezwaniem jest prośba uczniów skierowana do Pana Jezusa: „Zostań z nami, Panie” (Łk 24,29). Podobnym kryterium biblijnym kierowaliśmy się publikując rozważania przykładowo do Ps 145 i Ps 22, jak również Dz 6, 1-7 czy też Ap 5,11-14, które zostały wygłoszone w ramach audiencji generalnych w cyklu Liturgii Godzin i katechez środowych o modlitwie. Ich umieszczenie pośród papieskich rozważań modlitwy południowej i homilii ma na celu zaproszenie czytelników do pogłębionej lektury wszystkich tekstów liturgii słowa danej niedzieli i ocalenie od zapomnienia tych bezcennych refleksji rozproszonych pośród zbiorów tematycznych Benedykta XVI. Idąc tym tokiem rozumowania zdecydowaliśmy się na włączenie do rozważań V niedzieli wielkanocnej orędzia papieskiego na XXII Światowy Dzień Młodzieży oraz okolicznościowego przemówienia Benedykta XVI do ludzi młodych podczas liturgii pokutnej przed Niedzielą Palmową. Zasadniczym tematem był bowiem tekst J 13,31-34 o nowym przykazaniu miłości, który przynależy do liturgii słowa V niedzieli w roku C. Tą samą motywacją kierowaliśmy się włączając do tekstów VI niedzieli wielkanocnej przesłanie telewizyjne do uczestników spotkań na Polach Lednickich (7.06.2008), czy też rozważanie papieskie z audiencji do ministrantów, którego tematem była przyjaźń z Jezusem na podstawie ewangelii J 15,9-17 (2.08.2006). W ostatnim przypadku jest to zarazem pierwodruk tego rozważania w języku polskim.
Ostatnia uwaga redakcyjna dotyczy słów papieża wypowiedzianych do Polaków pod koniec południowego spotkania z wiernymi. Bardzo często Benedykt XVI krótko nawiązywał w nich do pełnego rozważania wygłoszonego przed modlitwą Regina caeli, ale niejednokrotnie odnosił się także do aktualnych uroczystości i wydarzeń w naszym kraju pozdrawiając nas przy tym serdecznie i błogosławiąc. Postanowiliśmy w większości zachować od zapomnienia te unikalne wypowiedzi papieskie, ponieważ zostały oryginalnie wygłoszone po polsku, a więc w języku, w którym Benedykt XVI zapragnął osobiście zwracać się do rodaków św. Jana Pawła II. Udostępniając tak zebrane teksty papieskie pozostaje życzyć owocnej pogłębionej lektury jako wprowadzenia w tajemnice roku liturgicznego / Ks. dr Andrzej Demitrów, redaktor serii Mystagogia Benedicti
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
Papież Benedykt XVI (Joseph Ratzinger, 1927–2022) – niemiecki duchowny katolicki, teolog i papież w latach 2005–2013. Urodzony w Bawarii, w 1951 roku przyjął święcenia kapłańskie. W latach 1981–2005 pełnił funkcję prefekta Kongregacji Nauki Wiary, stając się jednym z najważniejszych doradców Jana Pawła II. Wybrany na papieża 19 kwietnia 2005 roku, kontynuował refleksję nad relacją wiary i rozumu, podkreślał znaczenie liturgii oraz obronę chrześcijańskiej tożsamości Europy. 28 lutego 2013 roku jako pierwszy papież od ponad 600 lat ustąpił z urzędu. Po rezygnacji żył jako papież senior w Watykanie, kontynuując działalność naukową i duchową.