20,00 zł
ISBN | 9788382053272 |
Oprawa | Miękka |
Format | 145x205 |
Stron | 154 |
Brak | Tekst który się nie wyświetla i musi być na końcu, jeśli nie ma podtyułu |
Człowiek dąży do osiągnięcia mądrości. Jest ona dobrem, które jest zawsze pożądane przez osobę ludzką. Każdy chce mądrze żyć i postępować, podejmując właściwe decyzje, które skutkują oczekiwanymi rezultatami. Mądrość jest rozeznaniem praktycznym, konkretnym i zdolnością do takiego działania, które przynosi dobro oraz pomnaża je zarówno na poziomie indywidualnym, jak i ogólnym.
Ludzka mądrość jest niepełna. Prawdziwą i pełną posiada jedynie Bóg: Cała mądrość od Boga pochodzi, jest z Nim na wieki (Syr 1,1). On sam jest też dawcą mądrości. Poucza ludzi, jak mają żyć (zob. Pwt 4,6). Objawił się w pełni w Chrystusie Jezusie, który stał się dla nas mądrością od Boga (1 Kor 1,30a). On jest Słowem, w którym Ojciec wypowiada całą swoją mądrość. Bóg uczy nas jej przez wydarzenie śmierci Jezusa na krzyżu. Burzy ono mniemanie człowieka o samowystarczalności, pozwalając rozpoznać jego całkowitą zależność od Boga oraz potrzebę życia zgodnie z Jego wolą. Moc bowiem w słabości się doskonali (2 Kor 12,9b) i tak jesteśmy prowadzeni ku mądrości, której uczy Jezus, oddając własne życie.
Dążenie do niej zatem to sztuka życia prowadzącego do pełnego zrealizowania siebie jako człowieka jako indywidualny byt, ale i w relacjach społecznych. Potrzebuje on do tego pouczenia, zachęty i w ten właśnie obszar wpisuje się nauczanie Jana XXIII. Jego pontyfikat jest już odległy w czasie, podejmował on jednak zagadnienia, które są aktualne i ważne również współcześnie. Myśl społeczno-formacyjna tego papieża zawarta jest przede wszystkim w najważniejszych dokumentach jego pontyfikatu, jakimi są encykliki i adhortacje apostolskie. Podejmuje w nich trudne problemy społeczne, po czym wskazuje ich rozwiązania, odwołując się do mądrości Bożej, oraz zachęca do odważnego działania w oparciu o pełne zaufanie Chrystusowi.
Jan XXIII napisał podczas swojego pontyfikatu osiem encyklik i trzy adhortacje apostolskie. W kolejności chronologicznej są to:
1. Adhortacja apostolska A quarantacinque anni (21 kwietnia 1959 r.);
2. Encyklika Ad Petri Cathedram (29 czerwca 1959 r.);
3. Encyklika Sacerdotii nostri primordia (1 sierpnia 1959 r.);
4. Encyklika Grata recordatio (26 września 1959 r.);
5. Encyklika Princeps pastorum (28 listopada 1959 r.);
6. Encyklika Mater et Magistra (15 maja 1961 r.);
7. Encyklika Aeterna Dei sapientia (11 listopada 1961 r.);
8. Adhortacja apostolska Sacrae laudis (6 stycznia 1962 r.);
9. Encyklika Paenitentiam agere (1 lipca 1962 r.);
10. Encyklika Pacem in terris (11 kwietnia 1963 r.);
11. Adhortacja apostolska Novem per dies (20 maja 1963 r.).
Prawda, jedność i pokój, o których mowa w tych dokumentach, to cele programowe tego pontyfikatu (APC), podobnie jak kwestie ówczesnych przemian społecznych i problemów ekonomicznych (MM), pokoju wśród narodów (PT), a także stanu kapłańskiego (SNP), jedności Kościoła (ADS), potrzeby pokuty (PA), wezwania do modlitwy różańcowej (GR) oraz pracy misyjnej (PP). Adhortacje apostolskie natomiast dotyczą: pamięci św. Piusa X (A quarantacinque anni), modlitw kapłańskich w intencji Soboru Watykańskiego II (Sacrae laudis) oraz nowenny przed uroczystością Zesłania Ducha Świętego, sprawowanej w intencji pomyślnego kontynuowania prac soborowych (Novem per dies).
Jeśli chodzi o opracowania dotyczące wskazanych dokumentów papieskich, to jest ich niewiele. Spośród istniejących można wyróżnić opracowania tematyczne: S. Bartnickiego o wiarygodności chrześcijaństwa, A.S. Tomaszewskiego na temat kwestii społecznej czy J. Burkata o pokoju. Nie wyczerpują one podejmowanych zagadnień. Wciąż brakuje całościowego zebrania tematyki dotyczącej dążenia człowieka do osiągnięcia pełni mądrości w perspektywie społeczno-formacyjnych wskazań w myśli Jana XXIII i obejmującego najważniejsze dokumenty jego pontyfikatu. Niniejsza książka może być przyczynkiem do wypełnienia tego braku.
Jej celem jest ukazanie przesłania o charakterze społeczno-formacyjnym zawartego w encyklikach i adhortacjach apostolskich Jana XXIII oraz konkretnych wskazań dotyczących wzrastania ku pełni mądrości. Idee tego papieża mają za zadanie pobudzenie do pogłębionej refleksji nad ludzkim życiem, jego znaczeniem w teleologicznym kontekście integralnego rozwoju. Dążenie ku pełni mądrości, jak ją rozumie doktryna chrześcijańska, ukazane w przesłaniu Jana XXIII prowadzi nie tylko do rozwoju osobowościowego, ale również, w kontekście wzrastania świadomości religijnej, do budowania ładu społecznego opartego na wartościach duchowych i etyczno-moralnych / Dariusz Adamczyk
Ku pełni mądrości. Społeczno-formacyjne implikacje w myśli Jana XXIII
Człowiek dąży do osiągnięcia mądrości. Jest ona dobrem, które jest zawsze pożądane przez osobę ludzką. Każdy chce mądrze żyć i postępować, podejmując właściwe decyzje, które skutkują oczekiwanymi rezultatami. Mądrość jest rozeznaniem praktycznym, konkretnym i zdolnością do takiego działania, które przynosi dobro oraz pomnaża je zarówno na poziomie indywidualnym, jak i ogólnym.
Ludzka mądrość jest niepełna. Prawdziwą i pełną posiada jedynie Bóg: Cała mądrość od Boga pochodzi, jest z Nim na wieki (Syr 1,1). On sam jest też dawcą mądrości. Poucza ludzi, jak mają żyć (zob. Pwt 4,6). Objawił się w pełni w Chrystusie Jezusie, który stał się dla nas mądrością od Boga (1 Kor 1,30a). On jest Słowem, w którym Ojciec wypowiada całą swoją mądrość. Bóg uczy nas jej przez wydarzenie śmierci Jezusa na krzyżu. Burzy ono mniemanie człowieka o samowystarczalności, pozwalając rozpoznać jego całkowitą zależność od Boga oraz potrzebę życia zgodnie z Jego wolą. Moc bowiem w słabości się doskonali (2 Kor 12,9b) i tak jesteśmy prowadzeni ku mądrości, której uczy Jezus, oddając własne życie.
Dążenie do niej zatem to sztuka życia prowadzącego do pełnego zrealizowania siebie jako człowieka jako indywidualny byt, ale i w relacjach społecznych. Potrzebuje on do tego pouczenia, zachęty i w ten właśnie obszar wpisuje się nauczanie Jana XXIII. Jego pontyfikat jest już odległy w czasie, podejmował on jednak zagadnienia, które są aktualne i ważne również współcześnie. Myśl społeczno-formacyjna tego papieża zawarta jest przede wszystkim w najważniejszych dokumentach jego pontyfikatu, jakimi są encykliki i adhortacje apostolskie. Podejmuje w nich trudne problemy społeczne, po czym wskazuje ich rozwiązania, odwołując się do mądrości Bożej, oraz zachęca do odważnego działania w oparciu o pełne zaufanie Chrystusowi.
Jan XXIII napisał podczas swojego pontyfikatu osiem encyklik i trzy adhortacje apostolskie. W kolejności chronologicznej są to:
1. Adhortacja apostolska A quarantacinque anni (21 kwietnia 1959 r.);
2. Encyklika Ad Petri Cathedram (29 czerwca 1959 r.);
3. Encyklika Sacerdotii nostri primordia (1 sierpnia 1959 r.);
4. Encyklika Grata recordatio (26 września 1959 r.);
5. Encyklika Princeps pastorum (28 listopada 1959 r.);
6. Encyklika Mater et Magistra (15 maja 1961 r.);
7. Encyklika Aeterna Dei sapientia (11 listopada 1961 r.);
8. Adhortacja apostolska Sacrae laudis (6 stycznia 1962 r.);
9. Encyklika Paenitentiam agere (1 lipca 1962 r.);
10. Encyklika Pacem in terris (11 kwietnia 1963 r.);
11. Adhortacja apostolska Novem per dies (20 maja 1963 r.).
Prawda, jedność i pokój, o których mowa w tych dokumentach, to cele programowe tego pontyfikatu (APC), podobnie jak kwestie ówczesnych przemian społecznych i problemów ekonomicznych (MM), pokoju wśród narodów (PT), a także stanu kapłańskiego (SNP), jedności Kościoła (ADS), potrzeby pokuty (PA), wezwania do modlitwy różańcowej (GR) oraz pracy misyjnej (PP). Adhortacje apostolskie natomiast dotyczą: pamięci św. Piusa X (A quarantacinque anni), modlitw kapłańskich w intencji Soboru Watykańskiego II (Sacrae laudis) oraz nowenny przed uroczystością Zesłania Ducha Świętego, sprawowanej w intencji pomyślnego kontynuowania prac soborowych (Novem per dies).
Jeśli chodzi o opracowania dotyczące wskazanych dokumentów papieskich, to jest ich niewiele. Spośród istniejących można wyróżnić opracowania tematyczne: S. Bartnickiego o wiarygodności chrześcijaństwa, A.S. Tomaszewskiego na temat kwestii społecznej czy J. Burkata o pokoju. Nie wyczerpują one podejmowanych zagadnień. Wciąż brakuje całościowego zebrania tematyki dotyczącej dążenia człowieka do osiągnięcia pełni mądrości w perspektywie społeczno-formacyjnych wskazań w myśli Jana XXIII i obejmującego najważniejsze dokumenty jego pontyfikatu. Niniejsza książka może być przyczynkiem do wypełnienia tego braku.
Jej celem jest ukazanie przesłania o charakterze społeczno-formacyjnym zawartego w encyklikach i adhortacjach apostolskich Jana XXIII oraz konkretnych wskazań dotyczących wzrastania ku pełni mądrości. Idee tego papieża mają za zadanie pobudzenie do pogłębionej refleksji nad ludzkim życiem, jego znaczeniem w teleologicznym kontekście integralnego rozwoju. Dążenie ku pełni mądrości, jak ją rozumie doktryna chrześcijańska, ukazane w przesłaniu Jana XXIII prowadzi nie tylko do rozwoju osobowościowego, ale również, w kontekście wzrastania świadomości religijnej, do budowania ładu społecznego opartego na wartościach duchowych i etyczno-moralnych / Dariusz Adamczyk
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
Dariusz Adamczyk – dr hab. nauk teologicznych; ur. w 1970 r. w Skarżysku-Kamiennej. Doktorat z zakresu teologii pastoralnej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, habilitacja z zakresu katechetyki na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Był profesorem nadzwyczajnym na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kierownikiem Zakładu Wychowania Integralnego i Rewalidacji na Wydziale Pedagogicznym i Artystycznym tegoż Uniwersytetu oraz Dziekanem Wydziału Nauk Społecznych w Wyższej Szkole Handlowej w Radomiu. Otrzymał Medal Srebrny za Długoletnią Służbę – postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 2011 roku; dwukrotnie od Rektora otrzymał Nagrodę Indywidualną II Stopnia za wyróżniające osiągnięcia naukowe. Obecnie profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, kierownik katedry Profilaktyki Problemów Społecznych na Wydziale Pedagogiki i Psychologii. Autor kilkunastu książek oraz ponad 200 artykułów naukowych dotyczących Biblii w katechezie, teologii biblijnej, jedności Starego i Nowego Testamentu, etyki i pedagogiki religijnej, filozofii, pracy socjalnej, wychowania, personalizmu.