Zobacz większe
32,00 zł
Wydanie | Drugie, 2018 |
ISBN | 9788373547971 |
Oprawa | Miękka |
Format | 125x195 |
Stron | 227 |
Brak | Tekst który się nie wyświetla i musi być na końcu, jeśli nie ma podtyułu |
Adwent liturgiczny przygotowuje nas w rocznym cyklu zbawienia na dwa przyjścia Pana. W okresie pierwszych tygodni ukazuje Pierwsze Przyjście – Wcielenie Słowa, w perspektywie zaś, dalszej jak przy końcu roku liturgicznego, Drugie Przyjście – paruzję. Ukazując jedno i drugie Przyjście, jednakowo określane jako ADVENTUS, liturgia przygotowuje wiernych w odniesieniu do każdego z nich nieco inaczej. Pierwszy bowiem dziejowy adwent należy już do przeszłości, a więc przeżywa się go przede wszystkim jako pamiątkę. Trzeba dodać od razu, że pamiątka ta jest swoiście uobecniona w misterium liturgicznym, w którym przeszłość, teraźniejszość i przyszłość zlewają się jakoś w jedną całość. Niemniej jednak Pierwsze Przyjście należy do dziejowej przeszłości. Drugie natomiast – paruzja – wciąż jest przedmiotem realnego oczekiwania, jako przyszłość. Stąd liturgia adwentu tak mocno akcentuje przygotowanie moralne na sąd ostateczny, nieodłącznie związany z paruzją.
Zżyliśmy się od wieków z takim podwójnym charakterem adwentu liturgicznego. Homiletyka liturgiczna tego okresu roku kościelnego wydobywała dotąd oba aspekty osobno – zależnie od potrzeb. Jednakże teraz, po Vaticanum II, kiedy jesteśmy świadkami dalszego „ubiblijnienia” liturgii, narzuca nam się, jako zadanie, ujęcie adwentu bardziej zgodne z nauką Nowego Testamentu. Polega ono na podbudowaniu wszelkich kazań tego okresu swoistą, biblijną teologią czasu. Ukaże nam ona dwa biblijne adwenty, wspominane w liturgii, jako połączone jedną więzią zbawczego planu Boga. A wówczas teraźniejsze nasze życie – życie świadków Chrystusa – ukaże się w nowym świetle. Będzie mianowicie czymś więcej niż wspominaniem przeszłości, oddzielonym od tego, co ma nastąpić, będzie aktualnym przeżywaniem obecności Chrystusa w naszym ludzkim czasie, który jest czasem zbawienia.
Rok liturgiczny w świetle Biblii
Adwent liturgiczny przygotowuje nas w rocznym cyklu zbawienia na dwa przyjścia Pana. W okresie pierwszych tygodni ukazuje Pierwsze Przyjście – Wcielenie Słowa, w perspektywie zaś, dalszej jak przy końcu roku liturgicznego, Drugie Przyjście – paruzję. Ukazując jedno i drugie Przyjście, jednakowo określane jako ADVENTUS, liturgia przygotowuje wiernych w odniesieniu do każdego z nich nieco inaczej. Pierwszy bowiem dziejowy adwent należy już do przeszłości, a więc przeżywa się go przede wszystkim jako pamiątkę. Trzeba dodać od razu, że pamiątka ta jest swoiście uobecniona w misterium liturgicznym, w którym przeszłość, teraźniejszość i przyszłość zlewają się jakoś w jedną całość. Niemniej jednak Pierwsze Przyjście należy do dziejowej przeszłości. Drugie natomiast – paruzja – wciąż jest przedmiotem realnego oczekiwania, jako przyszłość. Stąd liturgia adwentu tak mocno akcentuje przygotowanie moralne na sąd ostateczny, nieodłącznie związany z paruzją.
Zżyliśmy się od wieków z takim podwójnym charakterem adwentu liturgicznego. Homiletyka liturgiczna tego okresu roku kościelnego wydobywała dotąd oba aspekty osobno – zależnie od potrzeb. Jednakże teraz, po Vaticanum II, kiedy jesteśmy świadkami dalszego „ubiblijnienia” liturgii, narzuca nam się, jako zadanie, ujęcie adwentu bardziej zgodne z nauką Nowego Testamentu. Polega ono na podbudowaniu wszelkich kazań tego okresu swoistą, biblijną teologią czasu. Ukaże nam ona dwa biblijne adwenty, wspominane w liturgii, jako połączone jedną więzią zbawczego planu Boga. A wówczas teraźniejsze nasze życie – życie świadków Chrystusa – ukaże się w nowym świetle. Będzie mianowicie czymś więcej niż wspominaniem przeszłości, oddzielonym od tego, co ma nastąpić, będzie aktualnym przeżywaniem obecności Chrystusa w naszym ludzkim czasie, który jest czasem zbawienia.
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
Zestaw wypowiedzi o wielorakiej obecności Chrystusa w naszym ludzkim czasie i obecnym eonie ukazał najgłębszą rację teologiczną określania naszego eonu jako eschatologicznego w sensie szerszym. Tą drogą – przez Chrystusa – wierni czują się jakoś połączeni z innym światem, zwłaszcza poprzez Eucharystię. Z kolei należy wykazać za pomocą tekstów następstwa takiej obecności Chrystusa dla nas. Następstwa te wynikają z mocno akcentowanego przez św. Pawła, niewątpliwego faktu naszej solidarności z Chrystusem i ze szczególnej jakości darów, które otrzymaliśmy dzięki Odkupieniu. Przyjrzyjmy się zbawczemu JUŻ w nas, jak to sugeruje lapidarne zdanie w tytule niniejszego podrozdziału. Tutaj są chyba największe luki w świadomości wiernych, dla których wieczność i zbawienie są wciąż sprawami odległej przyszłości.
Solidarność nasza z Chrystusem Panem jest integralnym składnikiem zbawczego planu: „W Nim bowiem wybrał nas przed założeniem świata (Ef 1,4). Boże dekrety w tej sprawie św. Paweł wyraża w znamienny sposób – zdaniami o orzeczeniach w czasie przeszłym (aoristum), choć dla nas realizacja ich ostateczna ukazuje się jako przyszła: „tych, których od wieków poznał, tych też przeznaczył na to, by się stali na wzór obrazu Jego Syna, aby On był pierworodnym między wielu braćmi. Tych zaś, których przeznaczył, tych też powołał, a których powołał – tych też usprawiedliwił, a których usprawiedliwił – tych też obdarzył chwałą (Rz 8,29n). Ostatniej czynności oczekiwalibyśmy w tym zdaniu w czasie przyszłym. Nie, dekret jest niezawodny. Podobnie zaskakujące jest owo stwierdzenie w sprawie naszej solidarności z Chrystusem: „Bóg (...) nas, umarłych na skutek występków, razem z Chrystusem przywrócił do życia (...). Razem też wskrzesił i razem posadził na wyżynach niebieskich – w Chrystusie Jezusie (Ef 2,5n). Cokolwiek w tych słowach zapisałoby się na karb stylu hymnicznego czy innej poezji, faktem pozostaje, że aktualnie posiadamy dobra przynależne do zbawienia. Przyjrzyjmy się im z kolei (Augustyn Jankowski OSB)
Augustyn Jankowski OSB (1916–2005) benedyktyn z Opactwa świętych Apostołów Piotra i Pawła w Tyńcu, dr hab., dr honoris causa, profesor teologii biblijnej na PAT w Krakowie, redaktor naukowy Biblii Tysiąclecia, członek Papieskiej Komisji Biblijnej Kongregacji Nauki Wiary.