Chrystus Pantokrator z klasztoru św. Katarzyny na Synaju (ikona wykonana techniką decoupage) Zobacz większe

550,01 zł

Informacje dodatkowe

Materiał Drewno
Wysokość 35,5 cm
Grubość 2 cm
Szerokość 24 cm
Brak Tekst który się nie wyświetla i musi być na końcu, jeśli nie ma podtyułu

Podziel się

Chrystus Pantokrator z klasztoru św. Katarzyny na Synaju (ikona wykonana techniką decoupage)

Reprodukcje najbardziej czczonych i cudotwórczych ikon: Chrystus Pantokrator z klasztoru św. Katarzyny na Synaju.

Ikony są robione ręcznie przez braci w klasztorze w Tyńcu, dlatego każda z nich jest nieco inna i niepowtarzalna. Deski pod Ikony, pochodzą z podłogi klasztornej kaplicy, gdzie przez kilkadziesiąt lat były uświęcane modlitwą.

Ikona Pantokratora z klasztoru św. Katarzyny na Synaju jest jednym z najstarszych tablicowych przedstawień Chrystusa. Wykonana jest metodą enkaustyczną, w której medium dla pigmentu stanowi roztopiony wosk. Z estetycznego punktu widzenia jest to przedstawienie, które zachowuje ogromną dozę realizmu. Ikony późniejsze rezygnują z bezwzględnej figuratywności i iluzoryczności na rzeczy symbolizmu i abstrakcji. Przedstawienia ikoniczne zazwyczaj są syntezą malarstwa figuratywnego i abstrakcyjnego. Z tego względu nawet w odwzorowaniu oblicza ikony rezygnują z nadmiernego realizmu na rzecz elementów symbolicznych, tak że rysy twarzy nie są podporządkowane zasadom anatomii, ale ideom i wartościom.

Ikona synajska jest inna. W niej realizm jest tak ogromny, że można ją uznać nawet za portret o fotograficznej precyzji. Wydawałoby się więc, że nadmiar realizmu będzie skutkował zmniejszonym ładunkiem ekspresji treści duchowej w porównaniu do innych ikon. Paradoksalnie jednak jest inaczej i to do tego stopnia, że Pantokratora z góry Synaj możemy nazwać jedynym prawdziwym zdjęciem Boga.

Tytuł Pantokrator dosłownie oznacza ‘Wszech­władny’. Jest to więc ikona przedstawiająca absolutną potęgę i panowanie Boga. W Biblii ta nazwa występuje zazwyczaj w kontekście powtórnego przyjścia Chrystusa, sprawowanego przez Niego sądu i objawienia panowania nad całym stworzeniem.

Chrystus w jednej dłoni trzyma księgę Ewangelii – słowo, które nigdy nie przeminie. Drugą dłonią błogosławi, a układ jej palców wyraża dwa fundamentalne dogmaty chrześcijańskie. Połączone palce wskazujący i środkowy oznaczają połączenie dwóch natur w Chrystusie, natomiast stykające się opuszki trzech pozostałych wyrażają nierozdzielność Trójcy. Szaty są połączeniem tonów niebieskich i czerwieni, co również ma wyrażać Bosko-ludzką naturę Zbawiciela. Wydaje się zatem, że to jest właśnie główny temat tej ikony: Ten, który panuje, Wszechwładca nie jest tylko człowiekiem i nie jest też tylko Bogiem, ale łączy w sobie obie te natury (Nadia Miazhevich, O. Jan P. Strumiłowski OCist Ikony Zbawienia)

Napisz recenzje

Chrystus Pantokrator z klasztoru św. Katarzyny na Synaju (ikona wykonana techniką decoupage)

Chrystus Pantokrator z klasztoru św. Katarzyny na Synaju (ikona wykonana techniką decoupage)

Reprodukcje najbardziej czczonych i cudotwórczych ikon: Chrystus Pantokrator z klasztoru św. Katarzyny na Synaju.

Ikony są robione ręcznie przez braci w klasztorze w Tyńcu, dlatego każda z nich jest nieco inna i niepowtarzalna. Deski pod Ikony, pochodzą z podłogi klasztornej kaplicy, gdzie przez kilkadziesiąt lat były uświęcane modlitwą.

Ikona Pantokratora z klasztoru św. Katarzyny na Synaju jest jednym z najstarszych tablicowych przedstawień Chrystusa. Wykonana jest metodą enkaustyczną, w której medium dla pigmentu stanowi roztopiony wosk. Z estetycznego punktu widzenia jest to przedstawienie, które zachowuje ogromną dozę realizmu. Ikony późniejsze rezygnują z bezwzględnej figuratywności i iluzoryczności na rzeczy symbolizmu i abstrakcji. Przedstawienia ikoniczne zazwyczaj są syntezą malarstwa figuratywnego i abstrakcyjnego. Z tego względu nawet w odwzorowaniu oblicza ikony rezygnują z nadmiernego realizmu na rzecz elementów symbolicznych, tak że rysy twarzy nie są podporządkowane zasadom anatomii, ale ideom i wartościom.

Ikona synajska jest inna. W niej realizm jest tak ogromny, że można ją uznać nawet za portret o fotograficznej precyzji. Wydawałoby się więc, że nadmiar realizmu będzie skutkował zmniejszonym ładunkiem ekspresji treści duchowej w porównaniu do innych ikon. Paradoksalnie jednak jest inaczej i to do tego stopnia, że Pantokratora z góry Synaj możemy nazwać jedynym prawdziwym zdjęciem Boga.

Tytuł Pantokrator dosłownie oznacza ‘Wszech­władny’. Jest to więc ikona przedstawiająca absolutną potęgę i panowanie Boga. W Biblii ta nazwa występuje zazwyczaj w kontekście powtórnego przyjścia Chrystusa, sprawowanego przez Niego sądu i objawienia panowania nad całym stworzeniem.

Chrystus w jednej dłoni trzyma księgę Ewangelii – słowo, które nigdy nie przeminie. Drugą dłonią błogosławi, a układ jej palców wyraża dwa fundamentalne dogmaty chrześcijańskie. Połączone palce wskazujący i środkowy oznaczają połączenie dwóch natur w Chrystusie, natomiast stykające się opuszki trzech pozostałych wyrażają nierozdzielność Trójcy. Szaty są połączeniem tonów niebieskich i czerwieni, co również ma wyrażać Bosko-ludzką naturę Zbawiciela. Wydaje się zatem, że to jest właśnie główny temat tej ikony: Ten, który panuje, Wszechwładca nie jest tylko człowiekiem i nie jest też tylko Bogiem, ale łączy w sobie obie te natury (Nadia Miazhevich, O. Jan P. Strumiłowski OCist Ikony Zbawienia)