Obniżka!

-10%

Lapidarium Christianum Zobacz większe

53,10 zł

59,00 zł

Informacje dodatkowe

ISBN 978-83-7354-389-8
Oprawa Twarda
Format 225x225
Stron 376

Podziel się

Stanisław Kobielus SAC

Lapidarium Christianum

Drogie kamienie, oprócz swych naturalnych walorów, mogły stać się znakami przekazującymi określone treści symboliczne. Zyskiwały przez to dodatkową wartość. Posłannictwo znaku cenił sobie bardzo Mikołaj z Kuzy: "Niedostępne nam byty duchowe mogą jednak być przez nas badane poprzez symbole”. Różne właściwości drogich kamieni sprawiły, że nadawano im określone znaczenia symboliczne, z kolei symboliczne wartości kamieni mogły być łączone z symboliką liczb.

Prezentowana książka dzieli się na cztery części. W pierwszej znalazły się interesujące przykłady obecności oraz funkcji drogich i zwyczajnych kamieni w historii biblijnej. Wykład ich symboliki w pismach Ojców Kościoła i pisarzy średniowiecznych zajął zaskakująco wiele miejsca.

Część druga zawiera informacje na temat symboliki drogich kamieni występujących głównie w Piśmie Świętym Starego Testamentu i w Apokalipsie św. Jana Apostoła. Widać tutaj bardzo wyraźnie wpływ dziedzictwa antycznej wiedzy o kamieniach na wykład autorów chrześcijańskich.

W części trzeciej znalazły się kamienie, co do kwalifikacji których są nadal wątpliwości. Szczególnie chodzi tu o kamienie proweniencji niemal mitologicznej.

I wreszcie w części czwartej autor ukazuje obraz obecności kamieni w rzemiośle artystycznym będącym w służbie chrześcijańskiej liturgii.

Autor pragnie przede wszystkim uświadomić czytelnikowi, jak głęboko tkwi symbolika drogich kamieni w kulturze religijnej chrześcijaństwa.

W książce na pierwszym miejscu autor korzystał z dzieł średniowiecznych. W niektórych przypadkach sięgnął również do prac autorów antycznych oraz nowożytnych – do tych, które zawierały wiedzę z poprzednich okresów. Typowym przykładem tego jest dzieło Corneliusa a Lapide Commentaria in scripturam sacram. In Apocalypsin S. Joannis, t. 21, Paris 1877. Ten flamandzki jezuita napisał komentarz do wszystkich kanonicznych ksiąg Pisma Świętego z wyjątkiem ksiąg Joba i Psalmów. Był to jeden z najwybitniejszych egzegetów złotej epoki egzegezy w Kościele posługujący się metodą alegoryczną. Obficie korzystał z pism Ojców Kościoła i tradycji. W oparciu o ich teksty pozostawił szeroki wykład symboliki kamieni wchodzących w skład fundamentów Niebiańskiej Jerozolimy.

Napisz recenzje

Lapidarium Christianum

Lapidarium Christianum

Drogie kamienie, oprócz swych naturalnych walorów, mogły stać się znakami przekazującymi określone treści symboliczne. Zyskiwały przez to dodatkową wartość. Posłannictwo znaku cenił sobie bardzo Mikołaj z Kuzy: "Niedostępne nam byty duchowe mogą jednak być przez nas badane poprzez symbole”. Różne właściwości drogich kamieni sprawiły, że nadawano im określone znaczenia symboliczne, z kolei symboliczne wartości kamieni mogły być łączone z symboliką liczb.

Prezentowana książka dzieli się na cztery części. W pierwszej znalazły się interesujące przykłady obecności oraz funkcji drogich i zwyczajnych kamieni w historii biblijnej. Wykład ich symboliki w pismach Ojców Kościoła i pisarzy średniowiecznych zajął zaskakująco wiele miejsca.

Część druga zawiera informacje na temat symboliki drogich kamieni występujących głównie w Piśmie Świętym Starego Testamentu i w Apokalipsie św. Jana Apostoła. Widać tutaj bardzo wyraźnie wpływ dziedzictwa antycznej wiedzy o kamieniach na wykład autorów chrześcijańskich.

W części trzeciej znalazły się kamienie, co do kwalifikacji których są nadal wątpliwości. Szczególnie chodzi tu o kamienie proweniencji niemal mitologicznej.

I wreszcie w części czwartej autor ukazuje obraz obecności kamieni w rzemiośle artystycznym będącym w służbie chrześcijańskiej liturgii.

Autor pragnie przede wszystkim uświadomić czytelnikowi, jak głęboko tkwi symbolika drogich kamieni w kulturze religijnej chrześcijaństwa.

W książce na pierwszym miejscu autor korzystał z dzieł średniowiecznych. W niektórych przypadkach sięgnął również do prac autorów antycznych oraz nowożytnych – do tych, które zawierały wiedzę z poprzednich okresów. Typowym przykładem tego jest dzieło Corneliusa a Lapide Commentaria in scripturam sacram. In Apocalypsin S. Joannis, t. 21, Paris 1877. Ten flamandzki jezuita napisał komentarz do wszystkich kanonicznych ksiąg Pisma Świętego z wyjątkiem ksiąg Joba i Psalmów. Był to jeden z najwybitniejszych egzegetów złotej epoki egzegezy w Kościele posługujący się metodą alegoryczną. Obficie korzystał z pism Ojców Kościoła i tradycji. W oparciu o ich teksty pozostawił szeroki wykład symboliki kamieni wchodzących w skład fundamentów Niebiańskiej Jerozolimy.

Newsletter

Zapisz się na newsletter otrzymasz 5 e-booków!